Abstract
The purpose of this study is to examine the success or failure on the balance beam in element group requirements posture which is bending salto side-ward tucked through kinetic analysis. The national team players were participated. The goal was to present training methods to coaches and athletes so as to provide scientifically useful information. The results from this study were summarized as below. When the performance was successful, the features of the body's center of gravity during the side somersault motion showed to spread from the center of the balance beam and the center of the gravity moved to the direction of the body's rotation. In the spring sections - event2 and 3, when the performance was successful, up/down fluctuation became more wider and increased air time. It supported the result that the projecting variable was higher than in failure trial. In addition, the right side hip joint angles and speed, and angular velocity as jumping up for a leap were larger than in failure trial. Those variables showed the optimal conditions for a leap. By increasing the speed of the upper limb from the shoulder and the speed of the shoulder joint angular velocity, the momentum was increased. Especially the right side shoulder joint angular velocity increased dramatically because the right leg was held. As to the side somersault motion, the angular momentum of successful trial with respect to x-axis was bigger than failed trial. It indicated that the increasing angular momentum with respect to x-axis was an important factor in flying motion. Besides, as to side somersault, the appropriate proportion of angular momentum with respect to y-axis and z-axis was a key to successful trails.
본 연구는 평균대에서 필수요구조건(EGR)에 해당되는 동작인 옆공중돌기 동작의 성공과 실패를 운동역학적으로 비교 분석하였다. 연구대상은 국가대표 선수들로 하였으며, 연구의 목적은 기술의 실수 요인을 규명하여 지도자 및 선수들에게 과학적으로 유용한 정보를 제공하는데 있다. 성공시 옆공중돌기 동작의 신체중심은 평균대 중앙 중심으로 좌-우축으로 벗어나는 결과가 나타나고 동작의 특성상 회전하는 방향으로 신체중심이 이동한다는 것을 나타내고 있다. 도약구간인 event2와 3에서 성공시 상 하 변화가 크게 나타나 체공시간을 높이는 것으로 투사변인이 실패시 보다 높게 나타나는 결과를 뒷받침 해 주고 있다. 또한 공중 비약을 위해 다리를 차는 동작을 하는 오른쪽 고관절 각도와 속도, 각속도가 실패시 보다 성공시 동작에서 모두 크게 나타나 도약의 최적조건을 수행하고 있다. 어깨를 중심으로 상지분절의 속도와 견관절 각속도를 크게 함으로써 운동량을 증가시켰으며 그중 오른쪽 견관절 각속도가 크게 나타난 이유는 오른쪽 다리를 잡기 위한 결과이다. 옆 공중돌기 동작에서 실패시 보다 성공시 동작에서 x축을 중심으로 각운동량이 크게 나타나 공중 비행 동작은 x축을 중심으로 각운동량을 크게 하는 것이 중요한 요인으로 나타났으며 옆공중돌기 특성상 y축과 z축으로 각운동량도 적정한 비율로 동작이 이루어져야 성공적인 동작을 만들수 있다.