Determinants of Demand for Alternative Education in Korea

한국사회의 대안교육 수요 결정요인

  • Published : 2008.02.29

Abstract

Using a sample from Korea Education Employment Panel(KEEP), this study attempts to ascertain determinants of demand for alternative education in Korea. It found that children's gender and duration of computer use exert a strong effect on demand for alternative education. Also, those parents, who show more interest in government's education policy; are less content with the schools their children are attending; and exhibit the higher likelihood of migration for children's education, appear to have the stronger tendency to seek alternative education for their children. Meanwhile, there was a significant difference between male and female students in the factors that influence demand for alternative education. For male students, duration of computer use and the parents' interest in government's education policy tend to matter. For female students, however, health condition seems to be associated with demand for alternative education. For both male and female students, those parents' who are more discontent with the schools their children are attending and/or have the higher likelihood of migration for children's education seem more likely to send their children to alternative schools.

본 연구는 한국교육고용패널(KEEP) 데이터를 사용하여 한국사회에서 발생하는 대안교육 수요의 결정요인을 분석하였다. 분석결과에 따르면, 자녀의 성별과 컴퓨터 이용 시간이 학부모의 대안교육 수요에 중요한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 교육정책에 대해 관심이 크고, 학교만족도가 낮으며, 교육 목적의 탈한국 성향이 강한 학부모일수록 자녀에게 대안교육을 제공하려는 생각이 강한 것으로 밝혀졌다. 그런데 대안교육 수요는 자녀의 성별에 따라 다소 다른 양상을 보여주었다. 그리하여 남학생에게는 컴퓨터 이용 시간과 교육정책에 대한 관심이 주로 문제가 될 수 있는 반면, 여학생의 경우에는 건강상태가 대안교육 수요를 유발할 개연성이 있는 것으로 드러났다. 한편 학부모의 학교만족도와 교육 목적의 탈한국 성향은 남학생과 여학생 모두에게 대안교육 수요의 핵심적 결정요인으로 작용하고 있었다.

Keywords