Abstract
Web-based Promotion of companies have several advantages: They can publicize the brand image in various ways; they enable consumers to learn the information of products in the round with interests; they can stretch out their marketing targets to the whole world. In order to make an effective delivery of their information in such promotion websites, interaction with their consumers is an important factor, for which understanding Interactive Storytelling is essential. The purpose of this thesis is to study Interactive Storytelling which enables us to have effective interaction with consumers in making promotion websites of companies. For this, this thesis analyzes examples of Interact Storytelling focused on it have story promotion websites on the basis of the five steps for internet marketing promotions: attraction of visitors, attraction of interests and participations, acquisition of the information of customers, grasp of the needs of customers, and an offer of values classified by customers.
기업의 웹 프로모션 사이트는 전 세계를 대상으로 마케팅을 펼칠 수 있으며, 브랜드 이미지를 다양한 표현방법으로 알릴 수 있고, 제품에 대한 정보를 다양한 각도로 흥미롭게 전달할 수 있는 장점을 가지고 있다. 이러한 기업 프로모션 사이트에서 효과적으로 정보를 전달하기 위해서는 소비자와의 인터랙션이 중요한 요인이며, 이를 위해 인터랙티브 스토리텔링의 이해가 필수적이다. 본 논문은 기업의 프로모션 사이트를 제작함에 있어 소비자의 효과적인 인터렉션을 유도할 수 있는 인터랙티브 스토리텔링에 대해 연구하고자 하는 목적을 가진다. 그 결과 인터넷 마케팅 프로모션의 단계인 방문유도, 흥미유발 및 참여유도, 고객정보획득, 고객의 니즈파악, 고객별 가치제공을 기준으로 웹 프로모션사이트의 인터랙티브 스토리텔링 사례를 분석하였다.