Abstract
Audio tuning improves not only the sound quality of the car audio but also the quality of the completed car itself. However without the subjective assessment on the users' preferences, it is hard to tune the car audio satisfying them. Even though there are lots of factors to be considered to assess the preferences, only a restricted number of factors should be included in the experiment because the total number of experiments increases rapidly as the number of factors in the experiment increases. A large number of factors make it hard to explore the relationship between the sound quality and the sound characteristics and also makes the panels exhausted. In this paper, 8 sound characteristics, each with 2 levels, are considered for the experiment. An orthogonal design of experiment is suggested to reduce the number of experiments from 256 to 16. The analysis of variance is applied to show that Treble is the most significant characteristic of the reproduced sound of the given pop music. Also Deep Bass, SAD, and the interaction between Treble and SAD are found to be significant. For the given classic music, SAD is the only characteristic which turns out to be significant.
음향 튜닝 과정을 통하여 카오디오의 음질은 개선되며 완성차의 품질 또한 향상된다. 하지만 소비자를 대상으로 한 선호도 조사 없이 소비자가 만족하도록 카오디오를 튜닝하는 것은 쉽지 않은 일이다. 소비자의 기호를 조사하기 위하여 주파수 특성, 밸런스, 공간감 등과 같은 매우 다양한 음향특성을 조사해야 하지만, 조사할 음향특성 항목이 많아질수록 비교 청취해야 하는 음원의 수가 급격히 증가하므로 여러 가지 문제점이 발행한다. 평가자의 피로도 증가로 인하여 실험이 어려워질 뿐 아니라, 개개의 음향특성과 전체의 음질의 연관성을 파악하는 것 또한 쉽지 않다. 본 연구에서는 음질 선호도를 조사할 때에 비교 청취되는 음원의 수를 크게 줄일 수 있도록 통계적 직교배열법을 사용하였으며, 분산분석법을 이용하여 청취실험 자료를 분석하였다. 특히, 직교배열법을 사용하여 여덟 가지 음향특성들의 256 가지 조합으로 이루어진 음향 환경을 16가지 비교음원을 사용하여 재생하였다. 분산분석 결과, 팝 음원의 경우에는 Treble이 일반적으로 재생된 음향의 음질 선호도에 가장 유의한 영향을 미치는 음향특성임을 밝혔다. 그 밖에도 Deep Bass와 SAD 및 Treble과 SAD의 교호작용 등이 유의한 음향특성으로 나타났다. 클래식 음원의 경우에는 SAD가 유일하게 유의하게 나타났다.