Abstract
The latest convergence of broadcasting and communication makes the boundary between medias be ambiguous. It pursues the new type of culture that the unspecified many participants seek the satisfaction for the same target in an realtime environment. ARG(Alternative Reality Game) is a new alternate real game created by media convergence and it processes the more realistic interactivity between users through ARS, SMS, BLOG, Cafe and Messages. This paper analyzes the implementation, design, and construction schemes of ARG in the side of the human thinking and media. We also propose the evolution and role of the broadcasting by combining broadcasting for the activation of ARG.
최근 방송과 통신의 융합은 미디어와 미디어 사이의 영역의 한계를 모호하게 하고 있다. 매체의 진화에 따른 디지털 기술의 발전에 따라 사용자는 상호작용성을 경험하였다. 특히 불특정 다수의 참가자가 실시간 환경 속에서 동일한 목표를 가지고 몰입 하거나 경쟁 하면서 만족을 추구하는 MMORPG(Massively Multi-player On line Role Play Game)는 사용자에게 새로운 형태의 문화와 만족감을 주고 있다. ARG(Alternative Reality Game)는 미디어의 융합에 의해 새로이 탄생한 대체현실게임으로, ARS, SMS, BLOG, Cafe, Message 등을 통해 사용자와 사용자간에 보다 더 현실적인 상호작용을 수행한다. 본 논문에서는 ARG를 소개하고, ARG의 구현, 설계, 구축의 방법을 인간의 사고와 미디어 측면에서 분석하였으며, ARG 활성화를 통해 방송의 새로운 방향을 제언한다.