초록
본 연구는 아시아신공업화의 구조적 특징 하에서 한국자본주의 문제점이 전형적으로 나타나는 자동차산업을 대상으로 하여 한국 빅 쓰리체제의 확립 및 재편성에 대해 분석하는 것이다. 특히 선행연구에서 비교 분석을 통해, 아시아신공업화는 수출뿐만 아니라 대일부품수입으로 대변되는 부품공급도 포함하고 있음을 강조하였다. 또한 아시아신공업화 하에서 한국자본주의사에서 구축된 자동차산업의 발전패턴, 기술집적 등의 요점, 즉 한국 신공업화의 구조적 특질에 대해 분석하였다. 이러한 분석을 통해, 자동차산업은 아시아신공업화의 Frame-work의 특징을 가지고 있다는 점을 명백히 한다.
The objective of this study is to use the Korean Automobile Industry to exemplify typical problems with Korean capitalism by studying the structural characteristics of the Asian New Industrialization movement and analyzing the establishment and reorganization of the Korean Big Three System. Through comparative analysis taken from previous research, it was found that the Asian New Industrialization movement emphasized not only exports also but also included the importing of parts to Japan. Additionally, the pattern of development, technical accumulation, and other characteristics of the automobile industry were analyzed from the perspective of the Asian New Industrialization movement. Since the start of this movement is closely associated with the history of Korean capitalism, we have also analyzed the structural characteristics of the Korean New Industrialization movement. Through this analysis, that the study clearly shows that the Korean Automobile Industry has the framework characteristics of the Asian New Industrialization movement.