Design of No-human-in-the-Loop Battleship Warfare M&S System applied to the Korea Yellow Sea Warfare Case using Agent-based Modeling

에이전트 기반의 인간 미개입형 함정전투 M&S 시스템 설계 및 서해교전 사례연구

  • 지승도 (한국항공대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 유용준 (한국항공대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 정찬호 (한국항공대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 이장세 (한국해양대학교 컴퓨터제어전자통신공학부) ;
  • 김재익 (국방과학연구소 함정전투체계개발단)
  • Published : 2008.06.30

Abstract

Most battleship warfare M&S systems run relatively slow and the simulation results are often unfair since the system should interact with human operators(controller and/or gamer). To deal with these problems, we have proposed the agent-based battleship warfare M&S system which interact with multiple agent systems instead of human operators. Agent-based M&S system may be able to efficiently support the analysis of effectiveness and/or the operational tactics development of given warfare by providing autonomous reasoning capabilities without the intervention of human controller. To do this, the paper propose the design concept and methodology using the advanced modeling and simulation framework as well as autonomous agent design principle. Several simulation tests performed on the battleship warfare case study on Korea Yellow sea will illustrate our techniques.

대부분의 함정 전투체계의 교전 시뮬레이션은 필수적으로 운용자(통제관 및 대항군)가 포함될 수밖에 없음으로 인해 시뮬레이션은 실시간 정도의 저속이며, 시뮬레이션 결과도 객관적인 평가가 어렵다. 이러한 문제를 다루기 위해 본 논문에서는 인간 대신 다중 에이전트 시스템을 이용하는 에이전트 기반의 함정전투 M&S 시스템을 제안한다. 에이전트기반 M&S 시스템은 인간의 개입을 배제하고 자율적 추론기능을 제공함으로써 전투체계의 효과도 분석 및 운용전술개발 등께 대한 효과적인 지원을 가능하게 해준다. 본 논문에서는 이를 위하여 첨단 M&S 프레임워크와 자율 에이전트 설계 원칙을 도입함으로써 인간 미개입형 M&S 시스템 설계 개념과 방법론을 제시하였고, 서해교전상의 함정전투 사례연구를 통해 그 타당성을 검증하였다.

Keywords