The Core Capabilities and Differences of Korean Credit Card Companies: Based on Q Analysis Results of Employers in Credit Card Companies

한국 신용카드기업의 역량과 차별성 : 신용카드기업 종사자에 대한 Q 분석결과를 중심으로

  • 고형면 (서울대학교 사회발전연구소)
  • Published : 2008.07.31

Abstract

There have been a great many ups and downs in Korean Credit Card Industries after 2000. It is certain that each Credit Card Company copes with the situations by means of its organizational capabilities. According to the evolutionary view of Institutionalism, a company's capabilities are composed of every day routines, codes, rules, learning(by doing, using, interacting) and decision makings. The purpose of this article is to verify how two Korean Credit Card Companies showed their strategic differences and what factors exposed each company's own limits. To examine the company's ordinary conducts, this study used Q methodology with a random sample of 16 members from each company. Especially from the results of Q factor analysis, it becomes clear that each company still takes a serious view of the economy of scale rather than the innovation or improvement of organizational and relational dynamics.

이 연구는 한국의 신용카드기얼 종사자들에게 Q 방법을 접목시켜, 해당 기업의 역량과 차별성을 검증하려는 목적 하에 이루어졌다. 사회과학 내에서 제도의 진화에 초점을 두는 이론 진영은, 기업 구성원들의 가장 일상적인 활동 속에 기업의 경쟁력이 배태돼(embedded) 있음을 강조한다. 즉 암묵적이면서도 비공식화된 방식으로 이루어지는 매일의 학습, 의사소통, 의사결정이 조직의 동태적 역량(dynamic capabilities)을 결정짓는다. 기업 구성원들의 내적, 잠재적 활동을 객관적으로 측정하고자 이 연구는, 계량화가 어려운 인간의 질적.주관적 속성들을 수치화시키는데 장점을 지닌 Q 방법을 활용한다. 분석결과에 의하면, 다수의 응답자들이 기업역량과 경쟁력의 질적 수준이 향상되어야 함을 강조한다. 하지만 응답자들 중 은행계의 경우 주로 성장 지향적 정책과 기업발전을 중시하며, 기업계는 정책으로부터의 독립성을 강조하나 기업조직 우선적 사고에 갇혀 있다. 2000년 이후 고착화된 한국 신용카드산업의 주기적인 부침은, 신용카드기업의 역량(경쟁력), 산업환경, 정책의 개선에 대한 기업현장의 기대나 요구가 충분히 반영되지 않은 것과 결코 무관하지 않다.

Keywords