Abstract
With the advance of ubiquitous environment, a lot of changes occur in various kinds of applications. The marketing for festivals is not an exception. Due to the needs for changes in the festival marketing, researches about active marketing suitable for ubiquitous environment are increasing. The purpose of this paper is to develop a u-pamphlet based on PDA and QR code. In this paper, we focus on Jeju Jeongweol Daeboreum Fire Festival, shortly Jeju Fire Festival, as a pamphlet content, which is one of the best domestic festivals. When tourists attend Jeju Fire Festival, the proposed u-pamphlet provides various forms of Jeju Fire Festival information either by accessing digital content stored in PDA directly or by interpreting QR code in the Festival area and connecting remote digital content indirectly. In addition, in order to analyze the necessity, the usefulness, the functionality, and the technical barriers of the u-pamphlet, we make a questionnaire after we exhibit our u-pamphlet.
점차 유비쿼터스 환경이 도래함에 따라 여러 분야에서 많은 변화가 일어나고 있다. 축제를 알리기 위한 홍보 영역에서도 역시 변화의 필요성을 느끼면서 기존의 종이나 웹을 기반으로 하는 홍보전략보다 유비쿼터스 환경에 적절한 적극적인 방안에 대한 연구가 증가하고 있다. 본문은 모바일 장치인 PDA와 2차원 바코드인 QR코드를 기반으로 한 축제를 위한 유비쿼터스형 팜플렛의 개발을 목표로 한다. 본 논문에서는 PDA를 통해 제공할 팜플렛 콘텐츠로 국내 우수 축제 중에 하나인 제주 정월대보름 들불축제(이하 제주들불축제)를 채택한다. 본 논문에서 제안하는 u-팜플렛에서 제공하는 콘텐츠는 도내 외 관광객이 제주들불축제 행사장을 방문할 때, 유비쿼터스적으로 행사장에 있는 QR코드를 PDA에서 구동되는 디코더로 인식한 축제 정보와 직접 PDA에 저장된 제주들불축제에 관한 디지털 콘텐츠를 의미한다. 또한, 본 논문에서 제안한 u-팜플렛을 전시한 후, 전시회를 방문한 방문객을 중심으로 설문을 실시한 후, u-팜플렛의 필요성, 활용성, 기술 및 장애 요인에 대해 분석해본다.