초록
IP 멀티캐스트의 대안으로 제시되고 있는 오버레이 멀티캐스트는 네트워크계층의 구현 기법으로, 지연 시간과 대역폭 사용에 있어서 표준화된 인터페이스가 정의되어 있지 않아 응용 서비스의 요구사항에 따라 해당 기법을 선택해서 사용해야 하는 비효율적인 면을 가지고 있다. 본 논문에서는 오버레이 멀티캐스트 기법 중 분산형 Tree-first 기반의 spanning tree 구조인 TBCP기법과 mOBCP기법을 상호 비교하여 세션 가입절차 및 탈퇴, 노드의 단절을 순차적인 대기방법인 tree 구조를 적용하였다. 이 두 기법을 동일시간대에 다수의 사용자 접속 시 최적의 부모노드를 빠르게 선택하도록 제안된 tree 구조 방식의 해석결과 mOBCP기법이 TBCP기법에 비해 평균 대기시간이 약 36% 감소하였다.
The overlay multicast that has been recently presented as an alternative for the IP multicast has been getting much attention by the advancement of network techniques to enforce routing in application-levels. In this paper, we verified the efficiency of Internet broadcasting through comparing latency time of TBCP with mOBCP that have distributed Tree-first based spanning-tree structures in overlay multicast techniques. We also propose effective tree structures that minimize latency time and provide competent service by choosing optimum parent nodes early in the base of these two methods over the same time slot in multi-user connection. The results of our comparison showed that average latency time in mOBCP techniques declined by 36% from those of TBCP technique.