Approach on the Emotional Relationship between Consumers and Brands based on Triangular Theory of Love -With focus on Mobile Phone Service and Product Brands-

소비자-브랜드 감성적 관계에 대한 사랑의 삼각이론적 접근 -이동통신 서비스와 단말기 브랜드를 중심으로-

  • 최원주 (건국대학교 사회과학대학 신문방송학)
  • Published : 2008.11.15

Abstract

This study aims to identify a new direction in the consumer-brand relationship by quantitatively approaching from the psychological aspect consumers' brand love, which is the most powerful strategic element in forming an emotional consumer-brand relationship. What significance does brand love have in a consumer-brand relationship? Brand love is the most fundamental in the emotional consumer-brand relationship. Through brand ownership, consumers add meaning to their lives, and love brands by expressing themselves. Love is a scale that understands consumer-brand relationship from the most interpersonal aspect and can be considered as the most essential element in an empathetic relationship. Consumers' brand love not only determines brand image and reliability but through brand loyalty, it also influences market competitiveness. In addition, as a medium that can overcome brand crisis, it serves as a turning point of the relationship and can enhance the strength of consumers' brand love. Under such generational and theoretical background, this study took a psychological approach on love in emotional consumer-brand relationship. Focusing on the most representative theory and classification of love, Sternberg's Triangular Theory of Love, types of brand love were examined. 552 questionnaires were distributed through a survey with mobile phone service and product brands, and a factor analysis was conducted. Types of brand love revealed through the results of this study were very similar to Sternberg's types of love, and it was found that the types of brand love varied based on product category. It can be suggested that the concept of brand love is an important strategic idea in brand communication.

본 연구는 소비자-브랜드의 감성적 관계를 형성하는 데 있어 가장 강력하며 전략적인 브랜드 사랑을 사랑의 심리학적 측면에서 계량적으로 접근함으로써 소비자-브랜드 관계의 새로운 방향을 찾고자 하였다. 소비자-브랜드 관계에서 브랜드 사랑은 어떠한 의미인가? 브랜드 사랑은 소비자-브랜드의 감성적 관계에서 가장 근본적인 것이다. 소비자들은 브랜드 소유를 통해 그들의 삶에 의미를 더하며 자신을 표현함으로써 브랜드를 사랑한다. 사랑이야말로 소비자-브랜드 관계를 가장 대인관계 차원에서 이해하는 척도이며, 감정 이입적 파트너십에서 가장 핵심적인 요소라고 할 수 있다. 소비자의 브랜드 사랑은 브랜드 이미지, 신뢰를 좌우할 뿐만 아니라, 브랜드 충성도를 통해 시장에서의 경쟁우위까지 영향을 미친다. 또한 브랜드의 위기 시, 위기를 극복할 수 있는 매개체로서, 오히려 관계의 전환점으로 작용하여 소비자의 브랜드 사랑 강도를 더욱 상승시키기도 한다. 이러한 시대적, 이론적 배경에서 본 연구는 소비자-브랜드의 감성적 관계로서의 사랑에 대한 심리학적 접근을 하였다. 사랑 이론과 분류 가운데 대표적인 Sternberg의 삼각이론을 중심으로 브랜드 사랑의 유형을 발견하였다. 이동통신서비스와 단말기 브랜드를 대상으로 서베이를 통해 552개의 설문지를 회수하고 요인분석을 하였다. 그 결과, 본 연구에서 발견된 브랜드 사랑 유형은 Sternberg의 사랑 유형과 매우 유사한 형태로 나타났으며, 제품 유형에 따라 브랜드 사랑 유형이 존재함을 알 수 있었다. 브랜드 커뮤니케이션에서 브랜드 사랑이라는 개념은 중요한 전략적 아이디어로 활용할 수 있을 것이다.

Keywords