초등학교 수학과 입체도형 영역의 학습 RIA 개발

Development of Rich Internet Application in the Three-Dimensional Shapes of Elementary Mathematics

  • 발행 : 2008.12.30

초록

초등학교 수학과 입체도형 학습은 구체물을 활용한 구체적 조작을 통해서 추상적인 입체도형을 직관적으로 이해하도록 돕는 다양한 활동이 필요하다. 입체도형 학습에 있어 구체물의 활용은 효과적이지만, 구체물에서는 확인이 어려운 전개도나 다양한 형태의 입체도형 등은 컴퓨터의 반구체물을 활용하는 것이 효과적이다. 또한 컴퓨터를 활용하게 되면 방과 후에도 같은 학습 자료를 학생들이 활용할 수 있어서 구체물을 활용한 학습의 한계를 보완할 수 있다. 본 연구에서는 플렉스와 플래시를 개발도구로 사용하여 초등학생 수준에서 쉽게 조작하고 사용할 수 있도록 학습 어플리케이션을 개발하였다. 본 연구에서 개발한 입체도형 학습 어플리케이션 활용을 통해 학생들의 직관적이고 자유로운 탐색 및 구체물의 보완, 학습 흥미유발 등의 효과가 기대된다.

The shape learning of elementary mathematics should required a variety of activities to help student based on intuitive understanding. Learning three-dimensional shapes, it is effectively take advantage of actual object, but difficult to check a development figure or various forms of actual object, it is effectively utilizing computers semi-actual object. In addition, the computer to take advantage of even after school resources, the limits of learning something concrete to take advantage complement. This research developed the three-dimensional shapes application of elementary students shape learning to use of Flex and Flash. This application to take advantage of the free observation and causing an interesting and effective learning.

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