On Explaining Rational Numbers for Extending the Number system to Real Numbers

실수로의 수 체계 확장을 위한 유리수의 재해석에 대하여

  • Shin, Bo-Mi (Gwangju Educational Research Information Service)
  • Published : 2008.06.30

Abstract

According to the 7th curriculum, irrational numbers should be introduced using infinite decimals in 9th grade. To do so, the relation between rational numbers and decimals should be explained in 8th grade. Preceding studies remarked that middle school students could understand the relation between rational numbers and decimals through the division appropriately. From the point of view with the arithmetic handling activity, I analyzed that the integers and terminating decimals was explained as decimals with repeating 0s or 9s. And, I reviewed the equivalent relations between irrational numbers and non-repeating decimals, rational numbers and repeating decimals. Furthermore, I suggested an alternative method of introducing irrational numbers.

제 7 차 중학교 교육과정에서는 무리수를 순환하지 않는 무한소수로 도입하기 위해 유리수를 소수와 관련하여 재해석하도록 하도 있다. 여러 선행연구는 중학교 과정에서 유리수와 소수의 관계를 살핌에 있어 실제 나누어 보는 전략이 주요한 교수학적 도구가 됨을 지적하였다. 이 연구에서는 나눗셈 알고리즘을 통한 산술적 조작 활동의 관점에 비추어 정수와 유한소수를 9 또는 0이 순환하는 소수로 다루는 접근 방안의 적절성을 분석하였다. 또한 무리수를 무한소수로 도입하는데 '무리수=비순환소수', '유리수=순환소수'와 같은 대응이 필수적인가에 대해서도 음미해보았다. 나아가 무리수 도입을 위한 대안적인 방안에 대해서도 간접적으로 살펴보았다.

Keywords