Differences in basal personality development of Korean and German adolescents according to JTCI 12-18

독일과 한국 청소년의 기질 및 성격 특성의 차이

  • Hyunsook Oh (Graduate School of Education, Hanshin University) ;
  • Kirstin Goth (Klinik fuer Psychiatrie und Psychotherapie des Kindes- und Jugendalters der J. W. Goethe Universitaet Frankfurt a.M.) ;
  • Byoung Bae Min (Institute of Cognitive & Behavioral Therapies)
  • 오현숙 (한신대 교육대학원) ;
  • ;
  • 민병배 (마음사랑인지행동치료센터)
  • Received : 2007.12.29
  • Published : 2008.02.28

Abstract

In order to observe from a cross-cultural point of view, the temperament and character of German and Korean adolescents were compared. The 715 German subjects aged 12-18(M=14.70, SD=1.80) and 1411 Korean subjects of the same age(M=15.18, SD=1.69) were assessed through JTCI 12-18 as to whether there exist differences in temperament and character between the two groups. According to the outcomes of the t-test, the German and Korean adolescents show significant differences in all 6 main scales of temperament and character, with only one exception in the character scale, that of 'self-transcendence.' If we analyze the effect size, because even small differences in great samples becomes statistically significant differences, the significant outcomes appeared only in two scales, one of temperament(Harm Avoidance) and the other of character(Self-Directedness): Korean subjects showed a higher tendency of Harm Avoidance related to inhibitions and anxiety and a lower tendency of Self-Directedness, meaning self-acceptance, purposefulness etc. Sex-differences according to the effect size showed only on the scale of Reward Dependence, which was the same in both samples. The outcomes are discussed according to the concepts of individualism and collectivism which are used to divide the Western and Asian cultures. It is also suggested to view these outcomes in the education-political and social bases of each country.

본 연구에서는 독일 청소년과 한국 청소년의 기질 및 성격 특성을 비교문화적 관점에서 비교하고자 하였다. 이 목적을 위하여 만 12-18세의 715명의 독일 청소년 (M=14.70, SD=1.80)과 1411명의 한국 청소년들(M=15.18, SD=1.69)이 청소년용 기질 및 성격검사를 통해 관찰되었다. t-검증 결과, '자기초월' 척도를 제외하곤 나머지 6개의 전 기질 및 성격척도에서 독일과 한국 청소년 집단간 유의한 차이가 발견되었다. 그러나 집단의 크기가 클 경우 작은 평균 차이에도 통계적 유의한 결과가 나오는 점을 고려하여 크기 효과를 검증하는 effect size를 분석하였을 때, 기질 차원에서는 위험회피에서, 성격차원에서는 자율성 척도에서만 유의한 차이가 나타났다. 즉, 한국 청소년 집단이 독일청소년 집단에 비해 억제와 불안 차원의 높은 위험회피 기질 특성과 아울러 자기수용, 자기신뢰, 목적의식, 유능감 차원에서 낮은 자율성 성격특성을 나타내었다. 두 문화에 나타난 성차를 effect size를 통해 분석하였을 때는, 독일과 한국청소년 집단 모두에서 여성 청소년이 남성 청소년보다 사회적 민감성 기질 특성이 유의하게 높은 것으로 나타났다. 나타난 결과는 동양과 서양을 비교하는데 사용되는 개인주의와 집단주의의 틀에서 논의되었으며 각 문화권의 교육정책 및 사회적 분위기와도 관련지어 살펴보는 것이 제안되었다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2007학년도 한신대학교 학술연구비 지원에 의하여 연구되었음.

References

  1. 김성태 (1976). 성열인격론. 서울: 고려대학교 출판부.
  2. 김의철, 박영신 (2006). 한국인의 자기인식에 나타난 토착심리 분석. 한국심리학회지 사회문제 12(4), 1-36.
  3. 김혜온, 이진순 (2006). 한국과 독일 청소년의 정서적 자율성에 관한 연구. 한국심리학회지: 발달. 19(2), 21-40.
  4. 민경환 (1996). 성격심리학에서의 비교문화 연구. 한국심리학회 창립 50주년 동계연구세미나. 79-103.
  5. 민병배, 오현숙, 이주영 (2007). 기질 및 성격검사 TCI 통합매뉴얼. 서울: (주) 마음사랑.
  6. 박영신, 김의철 (2005). 한국인의 신뢰의식에 나타난 토착심리 탐구. 한국심리학회지 사회문제 11(1), 21-55.
  7. 박영신, 김의철 (2006a). 한국사회와 개인 삶의 질 인식에 대한 토착심리탐구: 삶의 질을 높이는 요소와 낮추는 요소에 대한 세대별지각을 중심으로. 한국심리학회지 사회문제 12(1), 161-195.
  8. 박영신, 김의철 (2006b). 청소년기 신뢰의식의 형성과 집단별 차이비교: 인간관계 신뢰에서의 토착심리를 중심으로. 한국심리학회지 사회문제 12(3), 85-127.
  9. 오창민, 강병한 (2007-8-22). 초등 4-6학년 교과서, 단일민족.혈통 지나치게 강조. 경향신문.
  10. 오현숙, 민병배 (2004). 기질 및 성격검사, 청소년용. 서울: (주) 마음사랑.
  11. 윤태림 (1970). 한국인. 현암사.
  12. 이누미야 요시유키, 최일호, 윤덕환, 서동효, 한성열 (1998). 한국인, 서구인인가 일본인인가? 비현실적 낙관성(unrealistic optimism)경향에 있어서의 비교문화연구. '98 사단법인 한국심리학회 연차대회 학술발표논문집.
  13. 이수원 (1995). 심리학연구의 통합적 탐색: 개인주의와 집단주의를 넘어서: '문화와 인지: 타인이해의 연구를 중심으로'에 대한 논평. 한국심리학회, 동계심리학 연구세미나, 188-195.
  14. 이수원 (1996). 올바른 부모역할, 올바른 자녀역할: 비교문화적 관점을 중심으로. 대학생활연구 14, 1-23. 서울: 한양대학교.
  15. 장성수, 이수원, 정진곤 (1990). 한국인의 인간관계에서 나타난 분배정의에 관한 연구, 한양대학교 한국교육 문화연구소, 교육논총, 3권, 17-65.
  16. 조긍호 (2003). 한국인이해의 개념틀. 서울: 나남출판.
  17. 차재호 (1980). 한국인의 성격과 의식. 한상복. 차재호.이문응.양춘.안병만.신유근. 문화의 연속과 변화에 대한 연구. 서울: 한국사회과학 연구협의회.
  18. 차재호 (1994). 지난 백년간의 한국인의 가치, 신념, 태도 및 행동의 변화. 한국심리학회지: 사회, 8(1), 40-58.
  19. 최상진, 최연희 (1989). 눈치의 사회심리학적 구조: 눈치의 개념화를 위한 탐색적 시안. 1989년도 한국심리 학회 연차대회 학술발표 논문초록(한국심리학회편, 212-221).
  20. 최상진 (1991). '恨'의 사회심리학적 개념화 시도. 1991년도 한국심리학회 연차 대회 학술발표 논문 초록 (한국심리학회 편, pp. 339-350).
  21. 최상진, 유승엽 (1992). 한국인의 체면에 관한 사회심리학적 분석. 한국심리학회지: 사회, 6(2), 137-157.
  22. 최상진, 김기범 (2000). 체면의 심리적 구조. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 14(1), 185-202.
  23. 한덕웅, 이경성 (2003). 한국인의 인생관으로 본 가치관 변화: 30년간 비교. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 17(1), 49-67.
  24. Amelang, M., Bartussek, D. (1997). Differentielle Psychologie und Persoenlichkeitsforschung. 4. Auflage. Stuttgart: Kohlhammer.
  25. Belenky, M. F., Clinchy, B., Goldberger, N. R., & Tarule, J.M. (1996). Knowledge, Difference and Power: Essays inspired by Women's Ways of Knowing. New Yord: Basic Books.
  26. Bortz & Doering (2002). Forschungsmethoden und Evaluation (2. Auflage). Berlin: Springer.
  27. Cha, J.-H. (1994). Aspects of individualism and collectivism in Korea. In U. Kim, H. C. Triandis, C. Kagitcibasi, S.-C. Choi & G. Yoon (Eds.), Individualism and collectivism: Theory methods, and applications (pp.157-174). London: Sage.
  28. Cloninger, C. R. (1999). A new conceptual paradigm from genetics and psychobiology for the science of mental helth. Aust N Z J Psychiatry 33: 174-86
  29. Cloninger, C. R., Przybeck, T. R., Svrakic, D. M., & Wetzel, R. D. (1994) The Temperament and Character Inventory(TCI): A Guide to its Development and use. St. Louis, Missouri.
  30. Cloninger, C. R. & Svrakic, D. M (1997). Integrative Psychobiological approach to psychiatric assessment and treatment. Psychiatry 60, 120-141.
  31. Costa, P. T. Jr., McCrae, R. R. (1985). The NEO Personality Inventory Manual. Odessa: Psychological Assessment Resources.
  32. Eysenck H. J. (1970). The structure of human personality (3rd ed.). London: Methuen.
  33. Fiske, A. P., Kitayama, S., Markus, H. R., & Nisbett, R. E. (1998). The cultural matrix of social psychology. In D. T. Gillbert, S. T. Fiske, & G. Lindzey (Eds.), The handbook of social psychology (4th ed., Vol. 2, pp.915-981). Boston, MA: McGraw-Hill.
  34. Gilligan, C. (1982). In a Different Voice: Psychological Theory and Women's Development. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.
  35. Goldberg, L. R. (1981). Language and individual differences: The search for universals in personality lexicons. In L. Wheeler (Ed.), Review of personality and social Psychology. pp. 141-165.
  36. Goldberg, L. R. (1993). The Structure of phenotypic traits. American Psychologist, 48, 26-34.
  37. Greenwald, A. G., & Pratkanis, A. R. (1984). The self. In R. S. Wyer, Jr. & T. K. Srull (Eds.), Handbook of social cognition (Vol. 3, pp.129-178). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  38. Hofstede, G. (1980). Culture's consequences. Beverly Hills, CA: Sage.
  39. Hofstede (1991). Cultures and Organizations: Software of the mind. London: McGraw-Hill. 나은영. 차재호(역). 세계의 문화와 조직. 서울: 학지사.
  40. Kuechler, M. (1993). Political attitudes and behavior in Germany: The making of a democratic society. In A.S. Huelshoff, A.S. Markovits, & S. Reich (Eds.). From Bundesrepublik to Deutschland (pp.33-58). Ann Arbor: University of Michigan.
  41. Kunda, Z. (2000). Social cognition: Making sense of people. Cambridge, MA: MIT Press.
  42. Markus, H. R., & Kitayama, S. (1991). Culture and the self: Implications for cognition, emotion, and motivation. Psychological review, 98, 224-253.
  43. Markus, H. R., & Kitayama, S. (1994). A collective fear of the collective: Implications for selves and theories of selves. Personality and Social Psychology Bulletin, 20, 568-579.
  44. Rothbart, M. K. (1989). Temperament and development. In G. Kohnstamm, J. Bates, & M. K. Rothbart (Eds.), Temperament in childhood. (pp.187-248). Chichester, England: Wiley.
  45. Tajfel (1981). Human groups and social categories. Cambridge: Cambridge University Press.
  46. Triandis, H. C. (1989). The self and social behavior in differing cultural contexts. Psychological Review, 96, 506-520.
  47. Triandis, H. C. (1990). Cross-cultural studies of individualism and collectivism. In J. J. Berman (Ed.), Cross-cyltural perspectives: Nebraska Symposium on Motivation, 1989 pp.41-133). Lincoln, NB: University of Nebraska Press.
  48. Triandis, H. C. (1995). Individualism and collectivism. Boulder, CA: Westview Press.
  49. Triandis, H. C., & Gelfand, M. J. (1998). Converging measurement of horizontal and vertical individualism and collectivism. Journal of Personality and Social Psychology, 74, 118-128.
  50. Weldon (1984). Deindividuation, interpersonal affect and productivity in laboratory task groups. Journal of Applied Social Psychology, 14, 469-485.