Abstract
The research was conducted to investigate the characteristics of lateral wheel path distributions (wandering) in different traffic lanes. The lateral wheel path distributions may affect pavement life and various distress types. The results presented that the normal distribution curve with symmetry was observed in the 2-lane and 3-lane roads. In the case of the 2-lane road (on one direction), the wanderings were 70-95cm, and 70-85cm for the 1st and 2nd lanes, respectively, while in the case of the 3-lane road (on one direction), 50-60cm, 65-85cm, and 80-95cm for the 1st, 2nd, and 3rd lanes, respectively. In addition, the 1st lane vehicles tended to pass on the right side to avoid the opposite side vehicles, while the outside lane vehicles tended to pass on the left side to avoid the walkway.
본 연구는 포장 파손에 영향을 미치는 횡방향 이격거리 분포 특성에 대해서 조사하기 위하여 아스팔트 콘크리트 포장의 2차로 구간과 3차로 구간에 대해서 비디오 촬영을 수행하고, 차량을 운행하는 차로의 위치가 차량의 횡방향 이격거리 분포에 미치는 영향에 대해서 조사하였다. 조사결과 편도 2차로 도로와 편도 3차로 도로 구간에서 중앙값과 평균사이의 차이가 거의 없는 대칭인 정규분포 형태의 곡선을 보여주었다. 2차로 도로의 경우 첨두 구간이 1차로와 2차로에 대해서 각각 70-95cm와 70-85cm로 나타났으며, 3차로 도로의 경우 1차로, 2차로 그리고 3차로에 대해서 각각 50-60cm, 65-85cm, 그리고 80-95cm로 나타났다. 또한 차로가 차량의 횡방향 이격거리에 미치는 영향을 살펴보면 1차로의 경우 반대편 1차선을 피하여 우측으로 운행을 하는 경향을 보여주고 있으며, 외측 차선인 편도 3차로 도로와 편도 2차로 도로의 경우 우측에 있는 인도를 피하여 좌측으로 운행하는 경향을 보여주었다.