A Case Study Of Scientific Gifted Education in Russia

러시아의 과학영재교육 사례연구

  • Published : 2008.06.30

Abstract

Korea has begun institutional education for the gifted since 2002. It has quantitatively expanded, but needs rather qualitative growth. The purpose of this study is investigating a case of scientific education for the gifted in Russia. Three principal of Russian science academy, one educational psychologist, and one education-government official had in-depth interviews for this study. All data from interviews were carefully analyzed. The Science education for the gifted in Russia gives us full assurance that students should reveal their potential ability with the specialized program in school. The Russian run various, particular academies because they try to search for potential ability in manifold areas. The people in charge of scientific education in Korea should make an effort to seek for varied routes in the way of searching for hidden originality and potential ability.

우리나라는 2002년부터 제도적 장치 하에 영재교육을 실시하였고, 영재교육은 양적으로 성장하여 왔다. 그러나 양적성장에 비해 질적 성장이 미비하여 영재교육 내실화가 필요하다. 이 연구의 목적은 러시아의 최근 교육동향을 알아보고, 과학영재교육사례를 분석하는 것이다. 이 연구를 위해 현재 러시아 영재교육 현장에서 활동하는 3명의 과학영재학교장, 1명의 교육심리학자, 1명의 교육행정가와 심층면담을 실시하여 데이터를 수집하였고. 수집된 데이터를 체계적 접근에 따라 분석하였다. 러시아의 과학영재교육은 교육을 통해 영재성이 성장할 수 있다는 가정 하에 학교에서 학생들의 영재성이 최대한 발현될 수 있는 교육을 실시한다. 때문에 학교의 형태 또한 더욱 세분화된 과학영재 학교가 운영되고 있다. 우리나라에서는 영재교육 초기는 학업성취가 높은 일부 학생을 위한 특수교육으로서의 영재교육이 실시되고 있었지만, 이제 영재의 창의성을 발현하고 잠재적 영재성을 깨울 수 있는 다양한 교육방법을 개척하기 위해 노력해야 할 것이다.

Keywords