초록
유비쿼터스 상거래에서 회사가 정보를 효율적으로 이용할 수 있도록 제어하고 필터링하는 일을 도와주는 고객 관계 마케팅이 등장하였으며, 더 나아가 고객이 원하는 제품을 예측하고 추천해주고 있으며 이를 위해 데이터 마이닝 기술을 적용하고 있다. 본 논문에서는 연관 마이닝을 이용한 고객 관계 관리 적용사례 연구를 제안하였다. 제안된 방법으로는 연관 마이닝을 이용하여 후보 고객 집합으로 빈발 고객을 구성하고 연관 고객 규칙을 생성한다. 생성된 연관 규칙의 향상도에 따라서 하이퍼 그래프 분할을 이용하여 효율적인 구매고객들의 특성을 분석한다. 그러므로 기존 고객에 대한 교차 판매와 격상 판매의 전략들을 도출하게 된다. 성능평가를 위해 설문조사 데이터 집합에서 기존의 방법과 비교 평가하였다. 실험 결과 제안한 방법이 기존의 다른 방법들보다 정확도면에서 우수함을 확인하였다.
The customer relation marketing in which companies can utilize to control and to get the filtered information efficiently has appeared in ubiquitous commerce. It is applying data mining technique to build the management that can even predict and recommend products to customers. In this paper, we proposed the case of customer relation management application using the associative mining. The proposed method uses the associative mining composes frequent customers with occurrence of candidate customer-set creates the association rules. We analyzed the efficient the feature of purchase customers using the hypergraph partition according to the lift of creative association rules. Therefore, we discovered strategies of the cross-selling and the up-selling. To estimate the performance, the suggested method is compared with the existing methods in the questionnaire dataset. The results have shown that the proposed method significantly outperforms the accuracy than the previous methods.