A Study on the use factor of the Cyber Home Learning Service

학습자의 사이버 가정학습 사용 요인에 관한 분석 연구

  • 허균 (부경대학교 교육대학원)
  • Published : 2008.06.30

Abstract

The purpose of this study is finding factors affecting the students' use of the Cyber Home Learning Service System and exploring the direction of this system. It is based on the TAM(Technology Acceptance Model) and the result of the previous studies, six external and three internal factors influencing the sue of Cyber Home Learning Service System were extracted. The participants were 201 elementary school students in Pusan. The response of the questionnaire was gathered by online survey system. To analyze the data and the hypothesis, multiple regression and factor analysis were explored. The result indicated that (a) "usefulness" and "future-intention" affected statically to the use, (b) "usefulness" to the future-intention, (c) "subjective judgement", "fun", and "ease of use" to the usefulness, (d) "self-efficiency" and "contents quality" to the ease of use.

본 연구는 학생들의 사이버 가정학습의 활용 요인들을 살펴봄으로써 학생들을 위한 공교육 서비스로서의 발전 방향을 탐색하고자 하였다. 이를 위해 자료 수집 시스템을 구축하였고 정보기술수용모형과 관련연구들을 바탕으로 사이버 가정학습의 활용에 미칠 것으로 예상되는 변인들을 추출하였다. 연구 대상은 부산지역의 초등학생 201명이었고, 온라인 설문 시스템을 활용하여 응답결과를 요인분석과 다중 회귀분석 방법을 이용하여 분석하였다. 분석결과 (a) 사이버 가정학습의 사용에는 유용성, 미래사용의도 (b) 미래사용의도에는 유용성, (c) 유용성에는 주관적 판단, 재미, 용이성, (d) 용이성에는 자기효능감, 컨텐츠 품질이 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다.

Keywords