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Reduced-Scale Model Tests on the Effect of Preloading on Residual Deformation of Reinforced Earth Structures

선행하중이 보강토 구조물의 잔류변형에 미치는 영향에 관한 축소모형실험

  • Yoo, Chung-Sik (Dept. of Civil and Envir. Engrg., Sungkyunkwan Univ.) ;
  • Kim, Sun-Bin (Dept. of Civil and Envir. Engrg., Sungkyunkwan Univ.)
  • 유충식 (성균관대학교 사회환경시스템공학과) ;
  • 김선빈 (성균관대학교 사회환경시스템공학과)
  • Published : 2008.06.30

Abstract

The use of reinforced earth walls id permanent structures is getting its popularity. Despite a number of advantages of reinforced earth walls over conventional concrete retaining walls, there exists concerns over long-term residual deformations when subjected to repeated and/or cyclic loads, during their service period. In this investigation, the effects of pre-loading in reducing long term residual deformation of reinforced soil structures under sustained and/or repeated loading environment are investigated using a series of reduced-scale model tests. A model pier and a back-to-back (BTB) reinforced soil structures were constructed and tested under various loading and backfilling conditions. The results indicate that the pre-loading technique can be an effective means of controlling residual deformations of reinforced soils under various loading conditions.

보강토 옹벽의 영구구조물로서의 적용성이 증가함에 따라 지속 혹은 반복하중 등 다양한 하중조건하에서 장기적인 잔류변형이 설계/시공시 주요 관점이 되고 있다. 본 연구에서는 교량구조물의 피어 및 Back-to-Back(BTB) 형태의 보강토 옹벽을 대상으로 사용하중 작용 이전에 작용시키는 선행하중이 보강토 구조물의 잔류변위를 제어에 미치는 영향을 고찰하였다. 이를 위해 모형 피어와 BTB 옹벽을 축조하여 단순재하, 지속하중, 반복하중 등 다양한 하중조건 및 시공조건에 대한 모형실험을 수행하였다. 그 결과 선행재하 공법은 다양한 하중 및 시공조건에서 잔류변위 제어에 탁월한 것으로 나타났다.

Keywords

References

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