A Study on Connection Type between Location Knowledge and Understanding the Characteristics of World Regions

중학생들의 위치 지식과 지역 이해와의 연계 유형 분석 연구

  • Published : 2008.06.30

Abstract

This study is to examine and analyze the the connection types between location knowledge and understanding the characteristics of world regions which 8th grade students are recognizing. In the analysis of the relation between the location knowledge and region understanding(clothing, food, housing and living style and so on), I analyzed the relation types between location knowledge and region living figures. Absolutely understanding the region needed the efact location knowledge on the world map, the knowledge of the longitude and latitude, symbolic area and the higher ranking region and the information about natural surroundings in which I grasp the region living figures. In addition, it needed the knowledge of locational attributes for the connection formation between region location knowledge on maps and understanding the region. The relative location knowledge related to the other regions and those natural surroundings and the linkage of those region locational attributes are needed in order that the location knowledge on a map could be connected to the knowledge about the actual region living figures. So I call it 'the structured location knowledge'. In order to form the structured location knowledge, the location knowledge of region on a map have to be connected to the multiple knowledge about absolute and relative locations with the knowledge of diverse location attributes. Therefore, it would be necessary that the location teaming for getting the characteristics of region have to be systematically accomplished departments of location-climate$^{\circ}{\mathbb{S}}$geographical features-region living figures.

본 논문은 세계 지리 학습을 수행한 8학년 학생들이 가지고 있는 세계 지역에 대한 위치 지식과 지역 이해와의 연계 유형을 분석하여 세계 지역 이해를 위한 위치 학습 대안 제시의 바탕으로 삼고자 하였다. 위치 지식과 지역 생활 모습과의 연계 유형 분석에서 지역의 생활 모습을 위한 위치 지식으로는 세계 지도상에서의 정확한 위치 지식, 경위도 상의 위치 지식, 그리고 상징 지역과 상위 지역, 주변 지형과 연계한 상대적 위치 지식이 필요하였다. 그리고 연계성 형성을 위해 위치 속성 지식이 필요하였다. 지도상 위치 지식이 지역의 생활 모습 파악으로 이어지기 위해서는 경위도상의 위치 지식, 다른 지역 및 환경과 관련한 상대적 위치 지식, 그리고 이러한 위치로 인해 갖게 되는 위치 속성에 대한 지식의 결합이 필요하였다. 본 연구자는 이를 구조화된 위치 지식이라고 하였다. 구조화된 위치 지식의 형성을 위해서는 다양한 측면에서 지도상 위치를 바라볼 수 있는 절대적, 상대적 위치 지식과 이로 인해 갖게 되는 다양한 위치 속성 지식이 결합되어야 한다. 그리고 지역 이해를 위한 위치 학습에서는 위치-기후 지형-생활모습의 구조화된 계열적인 위치 학습이 필요하다.

Keywords

References

  1. 류재명, 2007, '지리 교육 목표 설정과 초등 지리 교육 내 용의 사회적 적실성을 높이는 방안, '춘계학술대 회 요약집, 한국지리환경교육학회, 1-5
  2. 서태열, 2005, 지리 교육학의 이해, 한울아카데미
  3. 이경한, 2006, '초등 학생들의 세계 이해도 발달,' 한국지리환경교육학회지, 14(4), 289-298
  4. 文部科學省, 1998, 中學校學習指導要領
  5. Baily, P., 1974, Teaching Geography, West Vancouver: Douglas David & Charles Limited
  6. Beaty, W. and Troster, A., 1987, Gender difference in geographical knowledge, Sex Roles 16, 565-590 https://doi.org/10.1007/BF00300374
  7. Boehm, R.G., 2002, Building geography skills for life: Student text-workbook, Glenco Mcgraw-Hill, Newyork
  8. Boehm, R.G., Mckee, J.O., Smith, B.A., and Palmer, J.J., 1987, Middle America: Location and Place, Social Education, 51, .479-484
  9. Deblij, H.J. and Murphy, A.B., 1999, Human Geography: Cultures, Society, and Space, Wiley, Newyork
  10. Fellman, J.D., Getis, A., and Getis, J., 2001, Human Geography: Landscapes of human activities, Mcgraw-Hill,Boston
  11. Fellman, J.D., 2004, Introduction to Geography, McGraw Hill Higher Education, Newyork
  12. Friedman, A. and Brown, N.R., 2000A, Updating Geographical Knowledge: Principles of Coherence and Inertia, Journal of Experimental Psychology Learnig, Memory and Cognition, Vol26(4), American Psychological Association, 900-914 https://doi.org/10.1037/0278-7393.26.4.900
  13. Friedman, A. and Brown, N.R., 2000B, Reasoning about Geography, Journal of experimental psychology: general, 129, 193-219 https://doi.org/10.1037/0096-3445.129.2.193
  14. Gersmehl, P., 2005, Teaching Geography, The guilford press, Newyork
  15. Hardwick, S.W. and HoltGrieve, D.G., 1996, Geography for educators, Prentice-Hall, Newjersey
  16. Joint Committee on Geographic Education, 1984, Guidelines for Geographic Education: Elementary and Secondary schools, Washington, DC, and Macomb, IL : Association of American Geographers and National Council for Geographic Education
  17. Mckinney, C.W., 1988, Perspective elementary education majors' knowledge of world geography, Availablefrom ERIC ED20, Oklahoma, United States
  18. Metz, H.M., 1990, Sketch Maps: Helping students get the big picture, Journal of geography, 89, 114-118 https://doi.org/10.1080/00221349008979610
  19. Rawling, E.M., 1996, A School Geography Curriculum for the twenty-first century? The Experience of the national curriculum in England and Wales, International Journal of Social Education, 10, 1-21
  20. Wood, R.W., 1988, Geographic Knowledge of University elementary education majors, South Dakota: University of South Dakota Department of Geography, Available from ERIC ED 299213