Abstract
The books and circulation-related data in the Online Public Access Catalog System of the H-Public library were collected and analyzed in this paper. The methods which may be applied to the Customer Relationship Management in a public library based on the results were also suggested here. Collected data were 57,927 bibliographic data of books, 11,871 patron data and 27,145 circulation records. The type of collections. circulation frequencies, total number of circulated books, publication year, and use factor as relation factor from the analyzed data of circulation records were extracted. They were also analyzed, and verified by various statistical methods such as correlation coefficient, non-parametric method, etc.
본 논문에서는 H공공도서관의 도서관 온라인 열람목록(OPAC) 시스템에 구축되어 있는 장서와 대출기록 및 이용자 데이터를 수집하여 이를 분석하고 그 결과를 공공도서관 운영에 적용할 수 있는 방안을 제시하였다. 수집된 자료는 H도서관에서 소장하고 있는 대출이 가능한 단행본 총 57,927권의 서지데이타와 11,871명의 이용자 데이터, 대출기록 27,145건이었다. 대출기록 분석 데이터에서 관계변수로 장서유형, 대출빈도, 대출권수와 대출횟수, 출판년도, 이용요인을 추출하여 상관계수와 비모수검증법 등의 다양한 통계적 기법으로 분석하였다.