Specification of Objectives and Contents in 'Problem-solving Methods and Procedures' section of the Informatics Curriculum

정보 교과 교육과정의 '문제해결방법과 절차' 영역 목표 및 내용 세목화

  • 김종혜 (고려대학교 컴퓨터교육학과) ;
  • 김선화 (고려대학교 컴퓨터교육학과) ;
  • 김한성 (고려대학교 컴퓨터교육학과) ;
  • 권대용 (고려대학교 컴퓨터교육학과) ;
  • 전수진 (고려대학교 컴퓨터교육학과) ;
  • 김현철 (고려대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 이원규 (고려대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2007.09.06
  • Accepted : 2007.11.25
  • Published : 2008.01.31

Abstract

There exist many differences between new Informatics curriculum and the current Computer curriculum. Since the new curriculum introduces new section of "Problem-solving methods and procedures" which are not included in current computer curriculum, it is required to define and specify objectives and content units of "problem solving methods" and "programming" topics for the new section. In this paper, we define and specify the objectives and detailed contents by surveying various computer curriculums used in many other countries. Then, the specified objectives and content units are validated by a group of computer education experts. The final results of specified objectives show that areas of "comprehension", "application" and "synthesis" take relatively high percentage over the other areas. In the content specification, we set the content structure by describing how to solve a given real-world problem with a non-computerized way, followed by representing or transforming it with a corresponding computerized model.

정보 교과 교육과정의 내용요소는 현행 7차 컴퓨터 교육과정의 내용요소와 많은 차이를 가지고 있다. 특히 '문제해결방법과 절차' 영역은 7차 컴퓨터 교육과정에서 다루지 않은 문제해결방법과 프로그래밍 내용으로 포함되어 있어, 세부내용을 만들어야 할 필요성이 있다. 본 연구에서는 해외 컴퓨터 교육과정과 교과서의 세부목표 및 내용을 분석하여, '문제해결방법과 절차' 영역에 포함되어야 할 세부목표 및 세부내용을 선정하고자 하였다. 또한, '문제해결방법과 절차' 영역의 세목화한 교육 내용의 타당성을 검증하였다. 목표를 세목화 한 결과, 이해, 적용, 종합영역이 다른 인지적 영역에 비해 높게 설정되었다. 내용 세목화 중 문제해결과정 관련된 내용은 실생활 문제에 대한 해결방법을 서술해 본 다음, 컴퓨터에서 문제해결과정을 표현할 수 있도록 내용을 순서화 하였다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 한국교육학술정보원