Studies on Determining Optimal Downstream Loop Detector Location on Freeway Merging Section

고속도로 합류부 지점에서의 최적 검지기 설치 위치 산정에 관한 연구

  • 양충헌 (캘리포니아 주립대학교 어바인) ;
  • 손영태 (명지대학교 교통공학과)
  • Published : 2008.06.15

Abstract

This study identifies the relationship between traffic data quality obtained from loop detectors and their location. Traffic data basically shows traffic flow conditions and thus, these information can be used as inputs for various transportation management strategies. Out study presents how to determine optimal downstream detector location on merging area in order to enhance the effects of ramp metering strategies. Microscopic simulation model, PARAMICS, is used as the main analytical tool. Assuming that detector location relies heavily on traffic flow characteristics in each roadway segment, we perform statistical analysis to identify homogeneous traffic conditions on merging area.

고속도로 합류부 지점의 감응식 루프 검지기를 통한 정보 수집의 질은 검지기의 설치 위치와 관련이 있다. 검지기로부터 얻은 교풍자료들은 안정된 교통의 흐름과 높은 안전 수준을 유지하게 위해 필수적으로 사용된다. 또한, 이러한 정보는 교통관리전략 위한 입력 자료로도 사용된다. 본 연구에서는 대표적인 교통관리 전략중 하나인 램프 미터링의 효과를 극대화하기 위해 고속도로 합류부에서의 검지기 최적 설치 위치를 통계기법을 이용하여 산정하였고, 주요한 분석도구로써 미시적 교통 시뮬레이션 모형인 PARAMICS를 사용하였다. 검지기 설치 위치 산정은 통계분석을 통해 도로 구간 별 교통류 특성에 매우 의존하고 있음을 규명하였다.

Keywords