A Study on the Public Recognition Change on Radiation by Providing Education and Practice

방사선 교육 및 체험을 통한 일반인의 인식 변화에 대한 고찰

  • Kang, Bo-Sun (Department of Radiological Science Catholic university of Daegu) ;
  • Park, Soo-Jin (Department of Radiological Science Catholic university of Daegu) ;
  • Lee, Hyo-Jin (Department of Radiological Science Catholic university of Daegu)
  • 강보선 (대구가톨릭대학교 보건과학대학 방사선학과) ;
  • 박수진 (대구가톨릭대학교 보건과학대학 방사선학과) ;
  • 이효진 (대구가톨릭대학교 보건과학대학 방사선학과)
  • Published : 2008.12.31

Abstract

The role of radiation application technologies and nuclear power is priceless for the recent life of human beings without regardless of nation and race. Nevertheless the advantages, there are lots of difficulties in planning and investigating in the nationwide nuclear related business or the research in Korea. Since the major obstacle is the misderstanding radiation itself by misleading knowleges on it, it is important to make public understand radiation correctly. The result of this research shows that the public recognition could be guided to be friendly and cooperative to the radiation technology by providing educations and experimental experience.

현재의 방사선응용기술 및 원자력에너지는 국가와 민족을 불문하고 인류의 생활에 있어서 그 역할이 매우 중요하다. 그럼에도 불구하고 우리나라의 경우 일반인의 잘못된 인식으로 인해 국가적 사업의 시행이나 기술개발에 많은 어려움을 겪고 있다. 이에 일반인의 올바른 인식변화가 매우 중요하다고 할 것이다. 본 연구에서는 방사선에 관한 전문적지식이 거의없는 대학생을 대상으로 방사선에 대한 교육 및 체험을 실시하고 그들의 인식이 긍정적으로 변화됨을 보였다.

Keywords