A Study on Business Diversification and Business Performance of Korean Mass Media Enterprises

국내 매스미디어 기업의 사업다각화와 경영성과에 관한 연구

  • Chang, Yun-Hi (Dept of Management Information Systems, Dankook University)
  • 장윤희 (단국대학교 경영정보학과)
  • Published : 2008.08.16

Abstract

This study analyses the business performance according to the business diversification of Korean mass media enterprises from year 2003 to 2006. The conclusions drawn which could be divided into five main parts are the followings: First, newspaper companies pursue unrelated diversification in various industrial areas, in order to gain maximum profit while broadcasting companies exert themselves to provide better service by diversifying the major contents. Second, overall the interviewed companies display a constant decline in profit gained from their major business area thus establishing strategies to broaden their focus on diversification of any sort. Third, the researcher completed group analysis in regard of diversification measure resulting in division of three groups. The group which had the most immense diversification range gained the highest ROE, the lowest ROE volatility, and lesser probability of risk taking. The analysis adresses the companies broadening their business areas by researching and focusing on diversification are relatively stable in terms of the profit they gain. Fourth, the middle level group in terms of sales scale, debts, enterprise history, major share rate and high ROE group carry out diversification progressively. The sales scale affects positively to diversification, while the major share rate affects negatively to diversification. Fifth, in accordance to the research, diversification overall contributes to obtainance of successful outcome. Since there was not an immense amount of studies to be referred in the media area, the researcher interviewed and did panel discussion with numerous strategists and managers who are in charge of diversification of media companies. However, collection of only 4 years of data limits the research to be considered to be a generalized study, and does not reflect time gap between business diversification and business performance. Development is required in future studies to be established regarding the media companies' specificity different to other industries, classified the media companies into media types, and consider the time gap in the diversification activities and business performance.

본 연구는 2003년부터 2006년까지의 국내 전통미디어 기업집단들의 사업다각화 현황에 따른 기업성과에 대하여 실증 분석하였다. 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 미디어 기업집단중, 신문사는 생존을 위해 다양한 영역으로부터 수익창출을 하려는 경향으로, 비관련 다각화의 비중이 높은 반면, 방송사는 고유의 사업영역인 콘텐츠의 제작과 공급을 중심으로 한관련 다각화의 비중이 높다. 둘째, 국내 미디어 기업들의 주력업종 매출비중은 해가 갈수록 감소되고 있어 다각화에 자원과 노력을 투입하고 있는 것으로 사료된다. 셋째, 조사 대상미디어 기업집단의 사업다각화 수준을 3개의 그룹으로 분류해본 결과, 다각화 수준이 가장높은 그룹에서 ROE가 가장 높았으며, ROE 변동성은 낮고, 위험대비 수익성 또한 높게 나타나 다각화를 적극적으로 진행하는 것이 안정적인 경영성과를 성취할 수 있었다. 넷째, 조사대상 미디어 기업들을 군집분석하고 몇 개의 조직속성 변수들과의 관계성을 살펴본 결과, 매출액 규모, 부채비율, 조직년수, 대주주 지분율에서 중간수준을 유지하고 ROE가 높은 군집에서 다각화 수준이 높았다. 다각화 수준과 조직속성 변수들로 인과분석을 해본결과, 미디어 기업집단의 다각화 수준에 영향을 미치는 조직속성으로는 매출액 규모가정의 방향으로, 대주주 지분율이 부의 방향으로 나타났다. 마지막으로 다각화 수준은 경영성과에 대해 정의 방향으로 의미 있게 영향을 미치는 것으로 파악되었다. 본 연구는 미디어 기업을 대상으로 하여 탐색적으로 수행되었는데, 지금까지 국내 미디어 기업의 경영성과에 대한 주제는 활발히 다루어지지 못했기 때문이다. 이에 선행연구가 부족하여 이론적 바탕에 기초하여 연구모델 및 가설을 수립하고 실증분석하는 연구방법을 선택하기보다는 조사대상 기업 경영지원 담당자들과의 수차례 인터뷰와 패널토론을 통하여 실무적인 관점의 주요 관심대상이 되는 경영지표들을 선정하고, 사업다각화와 경영성과 간의 관계를 각종 통계분석방법들을 이용하여 다각도로 조명하는 분석방법을 선택하였다. 본 연구는 수집된 자료가 최근 4개년에 한정되어 있고, 다각화와 경영성과 값 간의 시차를 두지 못한 한계를 가지고 있으므로 향후 연구에서는 미디어 기업의 특성을 보다 반영하여 미디어 기업 유형을 분류하거나, 다각화와 그에 따른 경영성과들 간의 시차도 반영한 연구들로 발전시켜야 한다.

Keywords