The Architectural Simulation for Kenjeongjun of Kyungbok Palace Using Computer Graphics

컴퓨터 그래픽을 이용한 경복궁 근정전 건축 시뮬레이션

  • 이강훈 (한성대학교 멀티미디어공학과) ;
  • 이항찬 (한성대학교 멀티미디어공학과)
  • Published : 2008.06.30

Abstract

Recently, the concerning about cultural heritages has been increased. As a result, the protection, repairing and restoration of cultural assets have been actively in progress. The biggest project of cultural asset reconstructions is the restoration of Kyungbok Palace and it has been in proceed step by step since in 1989. The actual sizes of these traditional buildings have been measured and recorded for future maintenance. In this paper, the 3D computer graphic technique is used to help understanding the inner structures of the traditional buildings as well as their construction processes. In other word, the construction simulation of Keunjeongjun which is the center building of Kyungbok Palace have been produced using 3D computer graphic techniques. The purpose of this project is aiding people in understanding the process of traditional palace architecture in Korea.

근래에 우리의 전통문화에 대한 관심이 높아짐에 따라 문화재를 보존, 보수 그리고 복원하는 사업이 활발히 진행되고 있다. 이러한 여러 계획 중에서 가장 규모가 큰 것이 경복궁 복원계획이며 1989년이래로 지속적인 단계별 복원공사가 진행 중이다. 이를 위하여 각종 건축물에 대한 실측조사가 진행되었고 이를 기록하여 향후 유지보수를 위한 기초자료로 남기고 있다. 본 논문에서는 이러한 자료들을 바탕으로 일반인들이 우리의 전통건축물의 내부 모습뿐 아니라 각종 부재들과 건축 과정을 쉽게 이해할 수 있도록 3D 컴퓨터 그래픽 기법을 이용하였다. 즉 경복궁의 중심 건물인 근정전을 3D 그래픽으로 제작하고 건축 과정을 동영상으로 제작 하였다. 이러한 디지털 컨텐츠를 통해 외국인이나 일반인이 한국의 전통 건축양식을 쉽게 이해할 수 있도록 하는 것을 목적으로 한다.

Keywords