The Design and Implementation of a Platform Analyzer Model for Supporting Multi-platform Environment

다중 플랫폼 환경을 지원하기 위한 플랫폼 분석기 모델 설계 및 구현

  • 장병철 (한양대학교 전자컴퓨터통신공학과) ;
  • 정호영 (한양대학교 전자컴퓨터통신공학과) ;
  • 이윤수 (한양대학교 전자컴퓨터통신공학과) ;
  • 김한일 (제주대학교 사범대학 컴퓨터교육과) ;
  • 차재혁 (한양대학교 전자컴퓨터통신공학과)
  • Published : 2008.06.30

Abstract

Rapid advancement information and communication technologies has introduced various dimension of e-Learning environment such as u-learning(ubiquitous learning), m-learning(mobile learning) and t-learning(television learning). These technologies enabled learners to access learning contents through variety of devices with more flexibility and consistency. In order to implement learning through these multiple environments, basically it is necessary to acquire and process the platform information that contains properties and status of the web-accessing devices. In this study, we introduce the design and implementation of a Platform Analyzer Model which is essential for learning systems that support multi-platform environment. We also present a Interactive DTV-Centered multi-platform learning environment framework using PC, PDA or Mobile phone. Finally, we will discuss the possibility of the multi-platform learning environment with sample scenario and contents.

정보통신 기술의 급격한 발달은 u-러닝, m-러닝, t-러닝과 같은 다양한 형태의 e-러닝을 유도 하였다. 각종 기술을 통하여 학습자는 고정된 학습 공간이 아니라 다양한 환경에서 연속성을 가지고 학습할 수 있게 되었다. 이러한 다중 환경에서의 학습을 위해서는 기본적으로 웹 콘텐츠에 접속하는 장치들의 성능과 상태를 나타내는 플랫폼 정보를 획득하고 처리할 수 있는 기능이 필수적이다. 본 논문에서는 다중 환경을 지원하는 학습 시스템의 필수요소인 플랫폼 분석기의 모델을 설계하고 구현하였다. 또한 DTV를 중심으로 PC, PDA 및 휴대폰을 이용하는 다중 환경 학습 프레임워크를 제안하고, 샘플 학습 시나리오와 콘텐츠를 통하여 다중 환경 학습의 가능성을 살펴보았다.

Keywords