Applied Method of Privacy Information Protection Mechanism in e-business environments

e-Business 환경 내 개인정보 보호 메커니즘적용 방안

  • 홍승필 (성신여자대학교 미디어학부) ;
  • 장현미 (성신여자대학교 전산학과)
  • Published : 2008.04.30

Abstract

As the innovative IT are being developed and applied in the e-business environment, firms are recognizing the fact that amount of customer information is providing care competitive edge. However, sensitive privacy information are abused and misused, and it is affecting the firms to require appropriate measures to protect privacy information and implement security techniques to safeguard carparate resources. This research analyzes the threat of privacy information exposure in the e-business environment, suggest the IPM-Trusted Privacy Policy Model in order to resolve the related problem, and examines 4 key mechanisms (CAM, SPM, RBAC Controller, OCM) focused on privacy protection. The model is analyzed and designed to enable access management and control by assigning user access rights based on privacy information policy and procedures in the e-business environment. Further, this research suggests practical use areas by applying TPM to CRM in e-business environment.

e-business 환경 내 정보기술이 혁신적으로 발전하면서 기업들 사이에서는 고객정보 보유량이 기업의 핵심 경쟁력임을 인지하게 되었고, 이때 민감한 개인정보들까지도 무작위로 오남용.도용되면서 개인정보에 대한 적절한 대안이 절실히 필요한 실정이다. 본 논문에서는 e-business 환경 내 노출되어질 수 있는 개인정보 위험을 분석하고, 이를 해결하기 위해 신뢰를 기반으로 한 개인정보정책 모델(TPM-Trusted Privacy Policy Model)을 제시하였고, 정보보호 관점에서 4가지 주요 메커니즘(CAM, SPM, RBAC Controller, OCM)을 제안하였다. 이는 e-business 환경에서 개인정보 정책 및 절차를 기반으로 사용자별 권한부여를 통한 접근제어 및 통제가 가능하도록 분석 설계하였다. 또한 TPM 모델의 활용성을 제안하고자 실제 e-business 환경의 CRM(Customer Relationship Management)에 적용하여 보았다.

Keywords