인간공학적인 시선유도시설 설치기준에 관한 연구

Criteria of Installing Delineators Considering Human Factors

  • 발행 : 2008.04.30

초록

야간 교통사고는 도로 조명이 적절하지 못할 때 증가되는 경향이 있고, 차량이 도로 밖으로 이탈하는 사고는 시선유도 시설의 부재로 인한 대표적인 사고의 유형이라 할 수 있다. 곡선부의 교통사고와 인적피해를 줄이기 위해 운전자의 안전운행을 유도하고 교통소통 증진과 도로상의 안전을 도모하는 도로안전시설의 설치가 시급한 실정이다. 이에 교통량이 상대적으로 적은 지방부 도로에 대한 도로조명 설치와 같은 과다한 지출을 줄이고 오히려 비용 절감효과는 물론 시설물 설치가 용이한 시선유도시설(Delineators)의 설치기준이 요구되어진다. 곡선부에서 운전자의 시선을 유도하기 위한 시설은 시선유도표지(Delineator), 갈매기표지(Chevron Alignment Sign), 표지병(Raised Pavement Marker)이 널리 사용되고 있다. 본 연구에서는 곡선부의 선형 변화에 대한 정보를 가장 효율적으로 전달하는 시설물인 갈매기표지와 차량의 차로이탈 및 차로침범 예방시설물인 표지병을 대상으로 설치기준에 대해 검토하고 운전자의 시각행태 및 차로침범을 고려하여 안전하고 효율적인 설치기준을 제시하였다.

Traffic accidents at night occur more than any other time because of improper road light facility and delineators. Therefore, cost-effective criteria of installing delineators are needed instead of expensive road light facility, especially, on rural road including light volume of traffic. This paper presents the criteria of installing 'Chevron Alignment Sign' considering driver's visual behavior characteristics and 'Raised Pavement Marker' considering critical encroachment angie of both straight section and curve one in order to reduce both the number of accidents on curve sections and the number of road encroachment accidents, respectively. The characteristics of visual behaviors can be expressed by visual angle involving curve radius and intersection angle. The estimated installing angles are $1^{\circ}{\sim}2.5^{\circ}$ by radii, which is based on changes in sensitivity across visual field by exogenous attention. Also, the raised pavement marker is installed every 2m, 3m, and 4m considering critical encroachment angles by radii.

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