Customer Voluntary Behavioral Intention in Retail Store

소매점 고객의 자발적 행동의도

  • Ji, Seong-Goo (Dept. of Business Administration, Hanbat National University)
  • Published : 2008.07.31

Abstract

This study attempts to investigate the effects of perceived value on customer satisfaction and customer voluntary behavioral intention such as customer loyalty, participation intention, cooperation intention in retail store. For this purpose, the model posits that perceived value will have a positive impact on customer satisfaction and customer voluntary behavioral intention. We investigate the 680 customers of the korean open air market(337) and the discount store(343) for the research. The results showed that perceived value positively influences customer satisfaction and customer voluntary behavioral intention. Implications of the findings are considered and future research directions identified.

서비스 마케팅 분야에서 고객의 자발적 행동에 대한 학문적 관심이 증가하고 있다. 반면, 서비스 전달에서 고객의 참여와 협조가 중요해진 소매점에서는 이 분야에 대한 연구가 많지 않아 연구의 공백이 상당하다. 이 연구는 소매점 고객을 대상으로 지각된 가치와 고객만족이 자발적 행동의도에 미치는 영향을 규명하고자 하였다. 재래시장과 대형 마트를 이용하는 고객 680명을 대상으로 실증 분석만 결과, 고객의 지각된 가치는 고객만족과 자발적 행동의도에 정의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상의 연구결과를 바탕으로 연구의 시사점을 제시하였고, 연구의 한계점과 미래 연구방향을 제시하였다.

Keywords