Design & Implementation of Thin-Client Architecture using Server Based Computing

서버 기반 컴퓨팅을 활용한 썬-클라이언트 아키텍쳐 설계 및 구현

  • 송민규 (한국천문연구원 전파천문연구원)
  • Published : 2008.12.30

Abstract

In the field of computing service, there is a copernican revolution indebted to development of network & computer technology. Computer system, which is set to mainframe in the 1960's, is advancing torwards to the paradigm of server based computing, so-called thin-client. In thin-client computing, network is the platform which is responsible for transfer of application, so that client execute application installed on server. It is also possible that each system share the computing resource connected with network. In this parer, we suggest component & distributed computing technology as a measn for the implementation of thin-client architecture hence, make the best use of COM(Component Object Model and PYRO(PYthon Remote Objects). We talk about the concept and mechanism of thin-client at the beginning, and propose the design of network architecture for the implementation thin-client.

네트워크 및 컴퓨터 기술의 발전에 힘입어 컴퓨팅 서비스 방식에도 상당한 변혁이 일어나고 있다. 1960년대 메인프레임으로 출발하였던 컴퓨터 시스템은 1980년대 출시된 PC를 거쳐 이제는 서버 기반의 컴퓨팅 패러다임이라 할 수 있는 씬-클라이언트(Thin-Client)로 진화하고 있다. 씬-클라이언트 컴퓨팅방식에서 네트워크는 애플리케이션 전달을 위한 플랫폼으로서 그 역할을 수행하며 클라이언트는 원격에서 서버 상의 애플리케이션을 실행할 수 있다. 또한 네트워크에 접속된 컴퓨팅 자원을 공유하는 것도 가능하다. 씬-클라이언트 아키텍쳐 구현을 위한 한 방법으로 본 논문에서는 컴포넌트와 분산 컴퓨팅 기술을 제시하였고 그를 위한 기술로서 COM(Component Object Model)과 PYRO(PYthon Remote Objects)를 활용하였다. 본 논문에서는 씬-클라이언트의 개념과 원리를 시작으로 그를 구현하기 위한 기술적 응용에 대해 논의할 것이다. 그리고 이를 기반으로 씬-클라이언트의 아키텍쳐를 설계 및 구현하고자 한다.

Keywords