Implications of Disciplinary Power in Tourism Destination

관광 공간에서 나타나는 규율 권력에 관한 소고 - 베트남 패키지 관광을 중심으로 -

  • 오정준 (대구대학교 사범대학 지리교육과)
  • Published : 2008.08.31

Abstract

The purpose of this study is to prove that a tourism is not a personal act but a social product, through the examination of 'disciplinary power' existing in Vietnam package tour. The results are summarized as follows: A tour guide, together with the tourist agency, was the agent of the tourism. He exercised power by using surveillance, punishment, partition, and so on. Tourists were the target at first as they were under surveillance of the guide. However, they became self-regulatory actors, which is so called 'modern tourists' in this paper, by learning and internalizing how to be empowered. In this way, a tourist was transformed into the agent of the tourism finally. Power was not owned either by a guide or a tourist, rather it existed as guide tourist relations. Power was not restricted to a specific tourism destination but it existed in all destinations. In addition, power was not repressive but productive in a sense that tourists became self-regulatory actors. This kind of power is so called 'disciplinary power.'

본 연구는 베트남 관광에서 나타난 규율 권력의 분석을 통해 관광이 개인의 단편적 행위의 산물이 아니라 사회적 산물이자 반영임을 증명하는데 목적을 두고 있다. 연구 결과는 다음과 같다. 베트남 관광에서의 주체는 여행사와 가이드였고, 관광객은 대상으로 시작하여 권력을 내면화한 주체로 거듭났다. 가이드는 감시, 제재, 분할과 같은 여러 가지 권력 기술을 활용함으로써 관광객을 감시, 통제했고 관광객은 이를 내면화하여 자율적 주체, 다시 말해 현대적 관광자로 행동했다. 베트남 관광 공간에서의 권력은 관광 요소 간의 관계로 존재했고, 특정 관광 공간에 국한하여 나타나지 않고 모든 관광 공간에서 나타났다. 또한 권력은 억압적이라기보다는 생산적으로 작용했다.

Keywords