DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Wisdom Management through Theoretical Research and Empirical Analysis

이론연구 및 실증분석을 통한 지혜경영

  • Published : 2008.04.30

Abstract

Knowledge management has been spread rapidly since Knowledge is regarded as a crucial asset in future. Once, Knowledge had been obtained freely but hard to be shared. Studies on importance and share of knowledge have been taking place and it leads to development of knowledge management systems. However, decision makers still have problems even though they are using knowledge management systems. Eventually, for the decision makers are needed concentrated knowledge which is unconscious and embodied, when they make a decision. This is wisdom. Thus, wisdom is superior to knowledge for the decision makers. There are some researches on wisdom but wisdom management were overlooked. This study presents differences between knowledge and wisdom with theoretical research and empirical analysis on the wisdom management.

지식이 미래의 자산이라는 공감대가 형성된 후 지식경영은 급속도로 확산되었다. 과거 지식은 인간이 자유롭게 획득할 수 있지만 공유하기 어려운 개인적 자산에 불과했다. 그러나 지식의 중요성이 연구자들에 의해 밝혀졌고, 이를 공유하기 위한 연구가 지속되었다. 이러한 연구의 산물이 지식경영시스템이다. 그러나 의사결정자들은 지식경영시스템을 활용하면서도 시스템의 한계점을 느끼게 된다. 최종적으로 의사결정을 하기 위해서는 무의식적이고 체화되어 있는 응집된 지식이 필요한 것이다. 이것이 지혜이다. 따라서 의사결정자들은 지식경영보다 지혜경영을 더욱 중요하게 생각한다. 그러나 그 동안 지혜에 관한 연구는 많았지만 지혜경영을 연구한 결과는 거의 없다. 본 연구는 일천한 지혜경영 분야에 대해 이론연구와 실증분석을 통해 연구하였다. 연구 결과 지식과 지혜의 뚜렷한 구분을 알 수 있었다.

Keywords

References

  1. A. Gold, Towards a theory of organizational knowledge management capabilities, The University Of North Carolina, 2002.
  2. C. Holsapple and K. Jones, 'Exploring Primary Activities of the Knowledge Chain,' Knowledge and Process Management, Vol. 11 No. 3, pp.155-174, 2004. https://doi.org/10.1002/kpm.200
  3. D. Carlucci and D. Schiuma, 'Knowledge Asset Value Spiral : Linking Knowledge Assets to Company's Performance,' Knowledge and Process Management, Vol. 13 No. 1, pp.35-46, 2006. https://doi.org/10.1002/kpm.243
  4. G. P. Huber, 'Organizational Learning: The contributing processes and the literature,' Organization Science, Vol. 2 No. 1, 1991.
  5. I. Nonaka, H. Takeuchi, The Knowledge-creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation, Oxford University Press, 1995.
  6. K. Wiig, 'Knowledge Management : Where Did It Come From and Where Will It Go?,' Expert Systems With Applications, Vol. 13 No. 1, pp.1-14, 1997. https://doi.org/10.1016/S0957-4174(97)00018-3
  7. M. Polanyi, The Tacit Dimension, Garden City: Doubleday & Company, 1967.
  8. P. Ahmed, K. Lim, and M. Zairi, 'Measurement practice for knowledge management,' Journal of Workplace Learning : Employee Counselling Today, Vol. 11 No. 8, pp.304-311, 1999.
  9. P. E. Drucker, Innovation and Entrepreneurship : Practice and Principles, London, pp.113-14, 1985.
  10. T. Davenport, D. Delong and Beers, 'Successful knowledge Management projects,' Sloan Management Review, Winter. pp43-67, 1998.