과학적 마케팅 의사결정을 위한 전문화된 고객지향 정보창출: TNS Korea

Creating Customer-Oriented Information for Scientific Marketing Decision Making: TNS Korea

  • 하영원 (서강대학교 경영전문대학원) ;
  • 김주영 (서강대학교 경영전문대학원) ;
  • 김진교 (서울대학교 경영전문대학원)
  • Ha, Young Won (Graduate School of Business, Sogang University) ;
  • Kim, Juyoung (Graduate School of Business, Sogang University) ;
  • Kim, Jin Gyo (Graduate School of Business, Seoul National University)
  • 투고 : 2008.09.30
  • 심사 : 2008.09.30
  • 발행 : 2008.10.31

초록

본 사례에서는 마케팅 의사결정을 위한 중요정보를 수집·분석하여 제공하는 국내 마케팅조사 기업 중 선두주자의 하나인 TNS Korea의 경쟁전략을 주요 경쟁력 원천을 중심으로 고찰하였다. 연구결과, TNS Korea의 핵심 경쟁력원천은 '과학적인 전문성'과 '고객지향적 조사컨설팅'임을 발견하였다. 나아가 인적자원의 개발·육성을 통하여 두 핵심 경쟁력원천을 확보하고 강화하고 있었다. 이와 같은 핵심 경쟁력원천의 확보 및 강화를 위한 TNS Korea의 경쟁전략은 마케팅조사 업계를 넘어 다른 산업의 기업들에게도 큰 전략적 시사점을 준다.

This paper presents a case study on competitive strategies of TNS Korea, the leading marketing research company in Korea. The case study shows that core competences of TNS Korea are its scientific expertise and customer-oriented consulting service and that these two core competences are sustained and further improved by implementing comprehensive human resource development strategies. The successful competitive strategies of TNS Korea provide significant managerial implications to firms in marketing research and other industries.

키워드

과제정보

본 연구는 서울대학교 BK21 경영전문사업단의 부분적인 재정적 지원 하에 수행되었음.