수해도로 복구를 위한 장경간 프리캐스트 바닥판 PSC거더교 교량 급속 시공

Accelerated Construction Method of Long-span PSC Girder Bridge for the Recovery of Flood Damaged Road

  • 오현철 (대우건설기술연구원 토목연구팀) ;
  • 마향욱 (대우건설기술연구원 토목연구팀) ;
  • 김인규 (대우건설기술연구원 토목연구팀) ;
  • 김영진 (대우건설기술연구원 토목연구팀)
  • 투고 : 2008.08.01
  • 심사 : 2008.09.22
  • 발행 : 2008.12.31

초록

여름철에 연평균 강수량의 50%이상이 집중 발생하는 우리나의 기후로 인해 매년 수해로 수많은 교량들이 유실되어 도로 기능유지에 심각한 지장을 주고 있다. 우기 전에 복구공사를 완료하기 위해서 공기단축을 위한 급속시공 교량공법이 필요한 실정이다. 본고에서는 PSC거더 교량에 프리캐스트 바닥판을 적용하여 교량공사기간을 50%이상 단축시킨 교량가설 공법인 "Precast deck and PSC girder 시스템"에 대해서 설명하고, 이를 국도 제44호선 인제~양양 구간의 수해복구 공사 중의 한계2교에 적용한 시공사례를 소개하고자 한다.

Because of our country's climate that has the 50% of the annual precipitation in summer, annually a lot of bridges on the roads are broken in this season. So, we need an accelerated bridge construction method that complete to repair the roads. This paper introduces the Hangae 2 bridge, prefabricated bridge using full depth precast deck panels and new types of PSC girders. The Hangae 2 bridge located in lnje-gun, kangwon-do. This is a good example of the accelerated bridge construction method for recovery of flood damaged road. The PSC girder bridge system introduced in this paper is a rapid construction method for bridge that can reduce the term of works over 50%.

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