DOI QR코드

DOI QR Code

An Explorative Study for the Stress and Difficulty of the Principal on the Day-Care Centers

보육 시설장의 스트레스와 어려움에 관한 탐색적 연구

  • Kim, Su-Yeon (Dept. of Preschool Education, Mokwon University) ;
  • Rha, Jong-Hay (Dept. of Child Development & Guidance, Hannam University)
  • Published : 2008.02.28

Abstract

The purpose of this study was to provide data for the stress and difficulty of the principal on the day-care centers. For this purpose, we had interviewed with 154 principals on the day-care centers in Daejeon and Chungcheong-do. The principals reported that they had stress about administration of day-care center normally. Their stress was different by the type of the center, the number of the class and their sex. They had difficulties in administrating teachers, managing the center, relating with the authorized officials, and finances. For the governing their center expertly, they needed to improve the quality of teachers, to amplify the financial support, and so on.

Keywords

References

  1. 강문희, 윤애희, 이경희, 정정옥 (2006). 유치원.보육시설 운영관리. 서울: 학지사.
  2. 김보들맘 외(2000). 어린이집 교사의 직무 스트레스에 관한 탐색적 연구. 유아교육연구, 20, 253-276.
  3. 김정휘(1991). 교사의 직무 스트레스와 정신, 신체적 증상 또는 탈진과의 관계: A형 성격과 사회적 지원의 효과를 중심으로. 중앙대학교 박사학위논문.
  4. 박은혜 (2003). 유아교사론. 서울: 창지사.
  5. 송유진(1993). 유아교육기관의 조직풍토와 교사의 직무만족도에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  6. 여성부(2003). 보육사업의 공공화 및 다양화 실행방안 연구.
  7. 여성부(2004). 보육제도 개선을 위한 정책과제 대안 연구.
  8. 이명신(1998). 근로자의 주관적 삶의 질과 그 영향요인. 연세대학교 박사학위논문.
  9. 이순형, 이혜승, 이성옥, 황혜신, 이완정, 이소은, 권혜진, 이영미, 정윤주, 한유진, 성미영(2006). 보육학개론. 서울: 학지사.
  10. 이은진(1999). 보육교사의 직무스트레스와 보육활동과의 관계. 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  11. 이은해.이기숙(1996). 유아교육 프로그램 평가척도. 청삼아동연구시리즈 I.
  12. 이종목(1990). 여성 근로자의 직무스트레스와 조직행동과의 관계에 관한 공변량 구조모형. 고려대학교 박사학위논문.
  13. 이창대(1995). 성격유형이 직무스트레스와 직무만족에 미치는 영향에 관한 연구, 전남대학교 대학원 석사학위논문.
  14. 이희자, 함은숙, 김경의(2003). 보육교사의 교육신념과 교사효능감에 관한 연구. 한국영유아보육학, 32, 169-189.
  15. 임재택(2001). 유아교육기관 운영관리. 서울: 양서원.
  16. 정민자 외(2001). 한국영유아보육전문직의 확립방안. 한국영유아보육학회.
  17. 조성연, 이정희, 김온기, 제경숙, 황혜정, 나유미, 박진재, 송혜린, 임연진, 나종혜, 권연희(2006). 영유아보육의이해. 서울: 학지사.
  18. Blau, P.M.(1981). Formal Organization. Sanfrancisco: Chandlev Co.
  19. Davison, M. & Cooper, C.(1983). Stress and Woman Manager. Oxford: Martin Robert Son & Company Ltd.
  20. Decker, C, A., & Decker, J. R. (1976). Planning and administration early childhood programs. Columbus, OH: Charles E. Merrill Publishing Company.
  21. Egeland, B. & Hiester, M. (1995). The long-term comsequences of infant day-care and mother-infant attachment. Child Development, 66, 474-485. https://doi.org/10.2307/1131591
  22. Hazan, C. & Shaver, P.R. (1990). Love and work: An attachment theoretical perspective. Journal of Personality and Social Psychology, 59, 270-280. https://doi.org/10.1037/0022-3514.59.2.270
  23. Howes, C. & Smith, E.W. (1995). Relations among child care quality, teacher behavior, children's play activities, emotional security, and cognitive activity in child care. Early Childhood Research Quarterly, 10, 381-404. https://doi.org/10.1016/0885-2006(95)90013-6
  24. Kyriacou, C. (1989). The nature and prevalence of teacher stress. In M.Cole., & S.Walker(Eds.). Teaching and Stress(pp.27-33). Milton Keynes: Open University Press.
  25. Maslach, C.(1982). Understanding burnout: Definitional issues in analyzing a complex phenomenon. In U.S. Paine(ed.). Job Stress and Burnout. CA: Sage. pp.29-41.
  26. NICHD Early Child Care Research Network. (1996). Characteristics of infant child care: Factors contributing to positive caregiving. Early Childhood Research Quarterly, 11, 269-306. https://doi.org/10.1016/S0885-2006(96)90009-5
  27. NICHD Early Child Care Research Network. (2000). Characteristics and quality of child care for toddlers and preschoolers. Journal of Applied Developmental Science, 4, 116-135. https://doi.org/10.1207/S1532480XADS0403_2
  28. Saracho, O.N.(1988). A study of the roles of early childhood teacher. Early Child Development & Care. 38, 43-56. https://doi.org/10.1080/0300443880380104
  29. Selye, H.(1983). The Stress Concept: Past, present and future research: Issue for the eighties. NY: John Wiley & Son.

Cited by

  1. A Qualitative Study on the Turnover Experiences of Teachers and Directors of Child Care Centers vol.30, pp.2, 2012, https://doi.org/10.7466/JKHMA.2012.30.2.121