A Study on Development of Instructional Materials Using Geometric Properties of Tangram

칠교판(七巧板)의 기하학적 특징을 이용한 교육자료 개발에 대한 연구

  • Shim, Sang-Kil (Accreditation Center for Educational Development, Dankook University) ;
  • Jo, Jeong-Gil (Gyeongido Icheon Office of Education)
  • Published : 2008.11.30

Abstract

This study has been searching for reasoning process solving the problem effectively in activities related to meaningful classification of pieces and geometric properties with tangram. In activities using some pieces of tangram, we systematically came up with every solution in classifying properties of pieces and combining selected pieces. It is very difficult for regular students to do this tangram. In order to solve this problem effectively, we need to show that there are activities using the idea acquired in reasoning process. Through this process, we do not simply use tangram to understand he concept and play for interest but to use it more meaningfully. And the best solution an not be found by a process of trial and error but must be given by experience to look or it systematically and methods to reason it logically.

칠교판을 관찰하고 사용하는 경험을 통해 칠교판 조각들 사이의 길이, 각도, 모양, 넓이 등과 같은 기학학적인 특성을 파악하고, 이를 이용하여 칠교판을 활용한 활동에서 조각들을 유의미하게 분류하고, 조각의 사용에 대한 조합 등을 구하여 체계적으로 문제를 해결할 수 있다 이러한 과정을 학생들이 직접 경험할 수 있도록 구체적인 발문 형태의 문제로 제공함으로써 칠교판을 학교수학에서 효율적으로 활용하기 위한 기초 자료로 제시할 수 있다. 이는 수학자가 새로운 정리를 발견하듯이, 소박하고 직관적인 상태에서 도형들의 특징을 파악하고, 학생들 수준에 맞는 활동을 통해 도형과 도형 사이의 관계를 유추하여 주어진 문제의 해답을 시행착오에 의존하는 것이 아니라 논리적으로 추론하여 체계적으로 해답을 찾는 경험을 제공하는 과학적인 지도 방법이다.

Keywords