References
- 김익균 (1991). 대립개념의 증거적 비판 논의와 반성적 사고를 통한 대학생의 힘과 가속도 개념변화. 서울대학교 박사학위 논문
- 구안서, 안병균, 김익균 (1990). 학습 후 고등학교 학생들의 힘과 운동개념 조사. 과학교육연구논총, 7, 79-109
- 박문주(1995). 힘과 운동과의 관계에서 학생의 오개념 변화를 위한 시범에 대한 학생의 반응 분석. 숙명여자대학교 석사학위논문
- 박지연, 이경호, 신종호, 송상호(2006). 과학수업 후 변하는 것과 변하지 않는 것: 정신모형 이론을 중심으로한 고등학생의 원운동 개념변화 사례 분석. 한국과학교육학회지, 26(4), 475-491
- 신종호, 신태섭, 이승희, 이경호, 박지연, 송상호(2006). 정신모형 수업이 원운동 정신모형 변화에 미치는 영향. 아시아교육연구, 7(1), 163-187
- 송진웅, 김익균, 김영민, 군성기, 오원근, 박종원(2004). 학생의 물리 오개념 지도. 서울: 북스힐
- 오원근, 김재우(1997). 기준계와 운동의 상대성에 대한 중학교 1학년의 개념. 한국과학교육학회지, 17(4), 373-381
- 이경호(2007). 왜 학생들은 물리학을 어려워하는가?: 지식 신념틀을 이용한 물리학습의 어려움에 대한 구조적 분석을 향하여. Sae Mulli, 54(4), 284-295
- 이주현, 송진웅(2006). 원심력에 관한 대학생들의 이해 유형 조사. 한국과학교육학회지, 26(4), 132-142
- 정대영 (1990). 고등학생의 힘과 운동에 대한 수업전후 개념 변화. 서울대학교 석사학위 논문
- Bao, L., Hogg, K., & Zollman, D. (2002). Model analysis of fine structures of student models: An example with Newton's third law. American Journal of physics, 70(7), 766-778 https://doi.org/10.1119/1.1484152
- Chi, M. T. H. & Roscoe, R. D.(2002). The Processes and challenges of conceptual change. In M. Limon & M. Mason(Eds.). Reconsidering Conceptual Change: Issues in Theory and Practice. Netherlands: Kluwer academic publishers
- Duit, R.(2002). Conceptual change-still a powerful frame for improving science teaching and learning?. Paper presented at the Third European Symposium on Conceptual Change. Turku, Finland
- Farnsworth, P. R. (1934). Examinations in familiar and unfamiliar surroundings. Journal of Social Psychology, 5, 128-129 https://doi.org/10.1080/00224545.1934.9921593
- Hestenes, D., Well, M., & Swackhanmer, G.(1992). Force Concept Inventory. The Physics Teacher, 30, March, 141-158 https://doi.org/10.1119/1.2343497
- P. N., Legrenzi, P., & Legrenzi, M. S. (1972). Reasoning and a sense of reality. Brithish Journal of Psychology, 63, 395-400 https://doi.org/10.1111/j.2044-8295.1972.tb01287.x
- Meltzer, D.(2004). How do you hit a moving target? Addressing the dynamics of students' thinking. Proceedings of a conference on Physics Education, Sacramento, California
- Mestre, J. P.(2004). Is transfer ubiquitous or rare? New paradigms for studying transfer. Proceedings of a conference on Physics Education, Sacramento, California
- Lee, G., Shin, J., Park J., Song, S., Kim, Y., & Bao, L. (2005). An integrated theoretical structure of mental model: Toward understanding how students form their ideas about science. Journal of the Korean Association for Research in Science Education, 25(6), 698-707
- Leff, H. S. (2002). Acceleration for circular motion. American Journal of Physics, 70(5), 490-492 https://doi.org/10.1119/1.1450575
- Perkins, K., Adams, W., Pollock, S., Wieman, C., & Finkelstein, N.(2004). Correlating student attitudes with student learning using the Colorado Learning Attitudes about Science Survey. Proceedings of a conference on Physics Education, Sacramento, California
- Redish, E. F. (2003). Teaching Physics. John Wiley & Sons, INC
- Roth, W., Lucas, K. B., & McRobbie, C. J. (2001). Students' talk about rotational motion within and across contexts, and implications for future learning. International Journal of Science Education, 23(2), 151-179 https://doi.org/10.1080/09500690117824
- Saunders, W. L., & Jesunathadas, J. (1988). The effect of task content upon proportional reasoning. Journal of Research in Science Teaching, 25(1), 59-67 https://doi.org/10.1002/tea.3660250106
- Sinatra, G. M. (2002). Motivational, social, and contextual aspects of conceptual change: A commentary. In M. Limon, & L. Mason (Eds.), Reconsidering conceptual change: Issues in theory and practice (pp.187-197). Dordrecht, The Netherlands: Kluwer academic publishers
- Steinberg, R. N., & Sabella, M. S. (1997). Performance on multiple-choice diagnostics and complementary exam problems. The Physics Teacher, 35, 150-155 https://doi.org/10.1119/1.2344625
- Warren, J. W.(1971). Circular motion, Physics Education, 6(2), 74-78 https://doi.org/10.1088/0031-9120/6/2/303