통합적 정신모형 이론에 기반한 4M 순환학습 수업모형의 효과: 고등학생의 원운동 관련 기초 개념과 정신모형의 발달 측면에서

The Effect of 4M Learning Cycle Teaching Model based on the Integrated Mental Model Theory: Focusing on Learning Circular Motion of High School Students

  • 박지연 (서울대학교 물리교육과) ;
  • 이경호 (서울대학교 물리교육과)
  • Park, Ji-Yeon (Seoul National University, Department of Physics Education) ;
  • Lee, Gyoung-Ho (Seoul National University, Department of Physics Education)
  • 발행 : 2008.06.30

초록

원운동은 물리수업에서 중요한 주제 중 하나이다. 특히, 등속 원운동은 우리나라 중등 교육과정에서 반드시 다루는 핵심 내용이다. 학생들은 원운동 학습 시 많은 어려움을 겪으며, 수업 후에도 이러한 어려움들이 잘 해소되지 않아서 다양한 교수 학습 방법이 적용되어 왔다. 그러나 학생들은 수업 전에 이미 가지고 있는 원운동에 대한 선개념을 수업 후에도 지속시킬 뿐 아니라, 원운동 학습 자체에 대한 어려움을 많이 제기하고 있다. 이에 본 연구에서는 원운동 학습 어려움 해소를 위해 통합적 정신모형 이론에 기반한 4M 순환학습 수업모형과 전략을 토대로 수업자료를 개발하였다. 그리고 이를 인천 소재 실업계 고등학생 53명을 대상으로 수업을 실시하여 기초 물리개념과 원운동 정신모형의 변화를 알아보았다. 분석 결과, 학생들의 기초 물리개념과 원운동 정신모형의 Correctness, Coherence, Completeness가 모두 향상되었음을 확인하였다.

Circular motion has been one of the most difficult concepts for students to understand. To facilitate for students to form scientific mental models about circular motion, this study developed 4M learning cycle teaching model based on the integrated mental model theory and strategies. For this study, fifty-three eleventh graders at a technical high school in Inchon were taught for 3 class hours. We conducted tests of basic physics concept and mental model of circular motion before, after, and two months after instruction. In results, we found that there were statistically significant improvement in the test of basic physics concept and mental model related with circular motion after instruction. Especially, this teaching model affected learning effectiveness of Correctness and Coherence of mental model.

키워드

참고문헌

  1. 김익균 (1991). 대립개념의 증거적 비판 논의와 반성적 사고를 통한 대학생의 힘과 가속도 개념변화. 서울대학교 박사학위 논문
  2. 구안서, 안병균, 김익균 (1990). 학습 후 고등학교 학생들의 힘과 운동개념 조사. 과학교육연구논총, 7, 79-109
  3. 박문주(1995). 힘과 운동과의 관계에서 학생의 오개념 변화를 위한 시범에 대한 학생의 반응 분석. 숙명여자대학교 석사학위논문
  4. 박지연, 이경호, 신종호, 송상호(2006). 과학수업 후 변하는 것과 변하지 않는 것: 정신모형 이론을 중심으로한 고등학생의 원운동 개념변화 사례 분석. 한국과학교육학회지, 26(4), 475-491
  5. 신종호, 신태섭, 이승희, 이경호, 박지연, 송상호(2006). 정신모형 수업이 원운동 정신모형 변화에 미치는 영향. 아시아교육연구, 7(1), 163-187
  6. 송진웅, 김익균, 김영민, 군성기, 오원근, 박종원(2004). 학생의 물리 오개념 지도. 서울: 북스힐
  7. 오원근, 김재우(1997). 기준계와 운동의 상대성에 대한 중학교 1학년의 개념. 한국과학교육학회지, 17(4), 373-381
  8. 이경호(2007). 왜 학생들은 물리학을 어려워하는가?: 지식 신념틀을 이용한 물리학습의 어려움에 대한 구조적 분석을 향하여. Sae Mulli, 54(4), 284-295
  9. 이주현, 송진웅(2006). 원심력에 관한 대학생들의 이해 유형 조사. 한국과학교육학회지, 26(4), 132-142
  10. 정대영 (1990). 고등학생의 힘과 운동에 대한 수업전후 개념 변화. 서울대학교 석사학위 논문
  11. Bao, L., Hogg, K., & Zollman, D. (2002). Model analysis of fine structures of student models: An example with Newton's third law. American Journal of physics, 70(7), 766-778 https://doi.org/10.1119/1.1484152
  12. Chi, M. T. H. & Roscoe, R. D.(2002). The Processes and challenges of conceptual change. In M. Limon & M. Mason(Eds.). Reconsidering Conceptual Change: Issues in Theory and Practice. Netherlands: Kluwer academic publishers
  13. Duit, R.(2002). Conceptual change-still a powerful frame for improving science teaching and learning?. Paper presented at the Third European Symposium on Conceptual Change. Turku, Finland
  14. Farnsworth, P. R. (1934). Examinations in familiar and unfamiliar surroundings. Journal of Social Psychology, 5, 128-129 https://doi.org/10.1080/00224545.1934.9921593
  15. Hestenes, D., Well, M., & Swackhanmer, G.(1992). Force Concept Inventory. The Physics Teacher, 30, March, 141-158 https://doi.org/10.1119/1.2343497
  16. P. N., Legrenzi, P., & Legrenzi, M. S. (1972). Reasoning and a sense of reality. Brithish Journal of Psychology, 63, 395-400 https://doi.org/10.1111/j.2044-8295.1972.tb01287.x
  17. Meltzer, D.(2004). How do you hit a moving target? Addressing the dynamics of students' thinking. Proceedings of a conference on Physics Education, Sacramento, California
  18. Mestre, J. P.(2004). Is transfer ubiquitous or rare? New paradigms for studying transfer. Proceedings of a conference on Physics Education, Sacramento, California
  19. Lee, G., Shin, J., Park J., Song, S., Kim, Y., & Bao, L. (2005). An integrated theoretical structure of mental model: Toward understanding how students form their ideas about science. Journal of the Korean Association for Research in Science Education, 25(6), 698-707
  20. Leff, H. S. (2002). Acceleration for circular motion. American Journal of Physics, 70(5), 490-492 https://doi.org/10.1119/1.1450575
  21. Perkins, K., Adams, W., Pollock, S., Wieman, C., & Finkelstein, N.(2004). Correlating student attitudes with student learning using the Colorado Learning Attitudes about Science Survey. Proceedings of a conference on Physics Education, Sacramento, California
  22. Redish, E. F. (2003). Teaching Physics. John Wiley & Sons, INC
  23. Roth, W., Lucas, K. B., & McRobbie, C. J. (2001). Students' talk about rotational motion within and across contexts, and implications for future learning. International Journal of Science Education, 23(2), 151-179 https://doi.org/10.1080/09500690117824
  24. Saunders, W. L., & Jesunathadas, J. (1988). The effect of task content upon proportional reasoning. Journal of Research in Science Teaching, 25(1), 59-67 https://doi.org/10.1002/tea.3660250106
  25. Sinatra, G. M. (2002). Motivational, social, and contextual aspects of conceptual change: A commentary. In M. Limon, & L. Mason (Eds.), Reconsidering conceptual change: Issues in theory and practice (pp.187-197). Dordrecht, The Netherlands: Kluwer academic publishers
  26. Steinberg, R. N., & Sabella, M. S. (1997). Performance on multiple-choice diagnostics and complementary exam problems. The Physics Teacher, 35, 150-155 https://doi.org/10.1119/1.2344625
  27. Warren, J. W.(1971). Circular motion, Physics Education, 6(2), 74-78 https://doi.org/10.1088/0031-9120/6/2/303