DOI QR코드

DOI QR Code

다중 표상을 활용한 화학 개념 학습에서 학생들의 연계 오류 감소를 위한 처방적인 교수 전략의 효과

The Effects of the Prescribed Instructional Strategy for Reducing Students' Connecting Errors in Learning Chemistry Concepts with Multiple External Representations

  • 발행 : 2008.10.30

초록

이 연구에서는 다중 표상을 활용한 화학 개념 학습에서 연계 오류 감소를 위한 처방적인 교수 전략의 효과를 학생들의 장독립성-장의존성에 따라 조사했다. 남녀공학 중학교 1학년 126명을 통제 집단과 처치 집단으로 배치한 후, '보일의 법칙'과 '샤를의 법칙'에 대해 2차시 동안 수업을 진행했다. 연구 결과, 개념 이해도 검사에서 처치 집단의 점수가 통제 집단의 점수보다 통계적으로 유의미한 차이로 높았다. 학습 동기 검사에서는 학습 동기 전체와 하위 영역 중 '주의집중' 영역에서, 처치 집단 학생들의 점수가 통제 집단 학생들의 점수보다 통계적으로 유의미한 차이로 높았다. 그러나 두 검사에서 모두 수업 처치와 장독립성-장의존성 사이의 상호작용 효과는 없었다. 처치 집단 학생들의 대부분이 새로운 교수 전략에 대해 인지적, 동기적 측면에서 긍정적으로 인식하는 것으로 나타났다.

This study investigated the effects of the prescribed instructional strategy for reducing students' connecting errors in learning chemistry concepts with multiple external representations by students' field independence-dependence. Seventh graders (N=126) at a coed middle school were assigned to control and treatment groups. The students learned "Boyle's Law" and "Charles's Law" for two class periods. Results revealed that the students in the treatment group scored significantly higher than those in the control group in a conception test. The scores of the treatment group were significantly higher than those of the control group in a motivational learning test, especially in 'attention' of the test. However, there was no significant interaction between the instruction and students' field independence-dependence in the two tests. Most students in the treatment group perceived the instruction positively in cognitive and motivational aspects.

키워드

참고문헌

  1. 강훈식 (2006). 중학교 화학 수업에서 외적 표상의 유형 변환을 촉진하는 그리기와 쓰기의 효과 및 활용 방안. 서울대학교 대학원 박사 학위 논문
  2. 강훈식, 김유정, 노태희 (2007). 제7차 중학교 1학년 과학 교과서의 물질 단원에서 외적 표상들의 활용 실태 분석. 한국과학교육학회지, 27(3), 190-200
  3. 강훈식, 신석진, 노태희 (2008a). 다중 표상을 활용 한 보일과 샤를의 법칙 개념 학습에서 유발되는 학생들 의 연계 오류의 원인 탐색. 대한화학회지, 52(5), 550-560 https://doi.org/10.5012/jkcs.2008.52.5.550
  4. 강훈식, 이종현, 노태희 (2008b). 다중 표상을 활용 한 화학 개념 학습에서 학생들의 장독립성-장의존성에 따른 연계 오류 분석. 한국과학교육학회지, 28(5), 471-481
  5. 변영계 (2006). 교수학습이론의 이해. 서울: 학지사
  6. 성태제 (2007). 현대 기초통계학의 이해와 적용. 서 울: 교육과학사
  7. 유승아, 구인선, 김봉곤, 강대호 (1999). 기체의 성 질에 대한 중, 고등학생들의 오개념에 관한 연구. 대한화학회지, 43(5), 564-577
  8. Ainsworth, S. (2006). DeFT: A conceptual framework for considering learning with multiple representations. Learning and Instruction, 16(3), 183-198 https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2006.03.001
  9. Ardac, D., & Akaygun, S. (2005). Using static and dynamic visuals to represent chemical change at molecular level. International Journal of Science Education, 27(11), 1269-1298 https://doi.org/10.1080/09500690500102284
  10. Boz, Y. (2006). Turkish pupil's conception of the particulate nature of matter. Journal of Science Education and Technology, 15(2), 203-213 https://doi.org/10.1007/s10956-006-9003-9
  11. Dori, Y. J., & Hameiri, M. (2003). Multidimensional analysis system for quantitative chemistry problems: Symbol, macro, micro, and process aspects. Journal of Research in Science Teaching, 40(3), 278-302 https://doi.org/10.1002/tea.10077
  12. Edens, K. M., & Potter, E. F. (2003). Using Descriptive drawings as a conceptual change strategy in elementary science. School Science and Mathematics, 103(3), 135-144 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2003.tb18230.x
  13. Kozma, R., Chin, E., Russell, J., & Marx, N. (2000). The roles of representations and tools in the chemistry laboratory and their implications for chemistry learning. The Journal of The Learning Sciences, 9(2), 105-143 https://doi.org/10.1207/s15327809jls0902_1
  14. Kozma, R. B., & Russell, J. (1997). Multimedia and understanding: Expert and novice responses to different representations of chemical phenomena. Journal of Research on Science Teaching, 34(9), 949-968 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199711)34:9<949::AID-TEA7>3.0.CO;2-U
  15. Lee, G., Shin, J., Park, J., Song, S., Kim, Y., & Bao, L. (2005). An integrated theoretical structure of mental models: Toward understanding how students form their ideas about science. Journal of the Korean Association for Research in Science Education, 25(6), 698-707
  16. Linn, M. C., & Kyllonen, P. (1981). The field dependence-independence construct: Some, one, or none. Journal of Educational Psychology, 73(2), 261-273 https://doi.org/10.1037/0022-0663.73.2.261
  17. Mayer, R. E. (2003). The promise of multimedia learning: Using the same instructional design methods across different media. Learning and Instruction, 13(2), 125-139 https://doi.org/10.1016/S0959-4752(02)00016-6
  18. Seufert, T. (2003). Supporting coherence formation in learning from multiple representations. Learning and Instruction, 13(2), 227-237 https://doi.org/10.1016/S0959-4752(02)00022-1
  19. Singer, J. E., Wu, H.-K., & Tal, R. (2003). Students' understanding of the particulate nature of matter. School Science and Mathematics, 103(1), 28-44 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2003.tb18111.x
  20. Song, S. H. (1998). The effects of motivationally adaptive computer-assisted instruction developed through the ARCS model. Unpublished doctoral dissertation, Florida State University
  21. Treagust, D. F., Chittleborough, G., & Mamiala, T. L. (2003). The role of submicroscopic and symbolic representations in chemical explanations. International Journal of Science Education, 25(11), 1353-1368 https://doi.org/10.1080/0950069032000070306
  22. Tytler, R., Prain, V., & Peterson, S. (2007). Representational issues in student learning about evaporation. Research in Science Education, 37(3), 313-331 https://doi.org/10.1007/s11165-006-9028-3
  23. van Meter, P., & Garner, J. (2005). The promise and practice of learner-generated drawing: Literature review and synthesis. Educational Psychology Review, 17(4), 285- 325 https://doi.org/10.1007/s10648-005-8136-3
  24. Veronikas, S., & Shaughnessy, M. F. (2005). An interview with Richard Mayer. Educational Psychology Review, 17(2), 179-189 https://doi.org/10.1007/s10648-005-3952-z
  25. Wu, H.-K., & Shah, P. (2004). Exploring visuospatial thinking in chemistry learning. Science Education, 88(3), 465-492 https://doi.org/10.1002/sce.10126