Comparison of Hypotheses-Formation Processes between an Earth Scientist and Undergraduate Students: A Case Study about a Typhoon's Anomalous Path

지구과학자와 대학생들의 가설 형성 과정 비교: 태풍의 이상 경로에 대한 사례를 중심으로

  • Published : 2008.10.30

Abstract

The purpose of this study was to compare the processes of making hypotheses concerning the anomalous path of Wukong, a typhoon that came close to Korea recently, between an earth scientist and undergraduate students. Data were obtained through interviews with a practicing earth scientist as well as five undergraduate students. Inquiry reports of the students were also analysed. The result showed that while the earth scientist conducted a case study with already-established models of typhoon, the students were enabled to work on the specific case of Wukong only after they learned general theories on typhoons. Background knowledge played an important role for the scientist and students to formulate scientific hypotheses. Both the earth scientist and undergraduate students generate multiple working hypotheses, and they considered a couple of conditions to select more plausible hypotheses, including theoretical coherence, causative processes, and consistency with empirical data. Despite these similarities, there were differences in the scope and depth of background knowledge between the scientist and students. In addition, it was not likely that the undergraduate students possessed explicit perceptions of the conditions which could make a hypothesis more probable, except for the empirical consistency. Implications for science education and relevant research were discussed.

본 연구에서는 최근 한반도 주변에 내습한 태풍 우쿵이 이상 경로를 지난 온 까닭을 설명하기 위하여 현직 지구과학자와 대학생들이 가설을 형성하는 과정을 비교 분석하였다. 연구를 위한 주된 자료로는 지구과학자 및 대학생들과의 면담과 대학생들이 제출한 보고서를 이용하였다. 연구의 결과, 우쿵의 이상 경로에 관한 가설을 형성하기 위하여 기상분석가들이 이미 확립된 모델을 가지고 케이스 스터디를 하는 것과는 달리, 학생들은 태풍에 관한 일반 이론을 확인한 후 우쿵에 관한 특수한 사례에 접근하는 것을 알 수 있었다. 이들의 가설 형성 과정에는 공통적으로 배경 지식이 중요한 역할을 하였으며, 지구과학자와 대학생들 모두 복수의 가설들을 상정하고, 보다 그럴듯한 가설을 선택하기 위하여 이론과의 정합성, 인과적인 과정에 대한 진술, 관측 자료와의 일치 등과 같은 조건들을 고려하였다. 하지만, 지구과학자와 대학생들의 배경 지식은 그 깊이와 범위에 있어서 차이를 보였으며, 관측 자료와의 일치 외에 가설을 개연성 있게 만들어 주는 조건들에 대해서 학생들이 분명히 인식하고 있다는 증거를 찾기는 어려웠다. 이상과 같은 연구 결과가 과학 교육 및 관련 연구에 시사하는 점들을 논의하였다.

Keywords

References

  1. 권용주, 심해숙, 정진수, 박국태(2003a). 수증기 응 결에 관한 초등학생들의 가설 생성에서 귀추의 역할과 과정. 한국지구과학회지, 24(4), 250-257
  2. 권용주, 양일호, 정원우(2000). 예비 과학 교사들의 가설 창안 과정에 대한 탐색적 분석. 한국과학교육학회지, 20(1), 29-42
  3. 권용주, 정진수, 강민정, 김영신(2003b). 과학적 가 설 지식 생성 과정에 대한 바탕 이론. 한국과학교육학회지, 23(5), 458-469
  4. 기상청(2007). 2006년 태풍 분석 보고서. 서울: 저자
  5. 김영천(2006). 질적연구방법론 1. 서울: 문음사
  6. 김찬종, 구자옥, 김경진, 김상달, 김종희, 김희수, 명 전옥, 박영신, 박정웅, 신동희, 신명경, 오필석, 이기영, 이양락, 이은아, 이효녕, 정진우, 정철, 최승언 (2008). 지구과학 교재 연구 및 지도. 파주: 자유아카데미
  7. 박은미, 강순희(2006). 유사 경험의 제공이 귀추에 의한 가설 설정에 미치는 효과. 한국과학교육학회지, 26 (3), 356-366
  8. 박종원(2000). 학생의 과학적 설명 가설의 생성 과 정 분석: 과학적 가설의 정의와 특성을 중심으로. 한국과학교육학회지, 20(4), 667-679
  9. 박종원(2001). 학생의 과학적 설명 가설의 생성 과 정 분석: 대학생의 반응 분석을 중심으로. 한국과학교육학회지, 21(3), 609-621
  10. 신중섭(1992). 포퍼와 현대의 과학철학. 서울: 서광사
  11. 오필석(2006). 지구환경적 문제해결 과정에서 귀추 적 추론을 위한 규칙 추리 전략들. 한국과학교육학회지, 26(4), 546-558
  12. 오필석, 김찬종(2005). 지구과학의 한 탐구 방법으 로서 귀추법에 대한 이론적 고찰. 한국과학교육학회지, 25(5), 610-623
  13. Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (2007). Qualitative research for education: An introduction to theories and methods (5th ed.). Boston, MA: Pearson Allyn & Bacon
  14. Brand, S. (1970). Interaction of binary tropical cyclones of the western North Pacific Ocean. Journal of Applied Meteorology, 9, 433-441 https://doi.org/10.1175/1520-0450(1970)009<0433:IOBTCO>2.0.CO;2
  15. Chamberlin, T. C. (1890). The method of multiple working hypotheses. Science, 15, 92-96 https://doi.org/10.1126/science.ns-15.366.92
  16. Curd, M. (1980). The logic of discovery: An analysis of three approaches. In T. Nickles (Ed.), Scientific discovery, logic, and rationality (pp. 201-219). Dordrecht, The Netherlands: D. Reidel Publishing Company
  17. Dong, K., & Newmann, C. J. (1983). On the relative motion of binary tropical cyclones. Monthly Weather Review, 111, 945-953 https://doi.org/10.1175/1520-0493(1983)111<0945:OTRMOB>2.0.CO;2
  18. Duschl, R. A. (1990). Restructuring science education: The importance of theories and their development. New York: Teachers College Press
  19. Fujiwhara, S. (1921). The natural tendency towards symmetry of motion and its application as a principle in meteorology. Quarterly Journal of Royal Meteorological Society, 47, 287-193 https://doi.org/10.1002/qj.49704720010
  20. Fujiwhara, S. (1923). On the growth and decay of vortical systems. Quarterly Journal of Royal Meteorological Society, 49, 75-104 https://doi.org/10.1002/qj.49704920602
  21. Grandy, R., & Duschl, R. A. (2007). Reconsidering the character and role of inquiry in school science: Analysis of a conference. Science & Education, 16, 141-166 https://doi.org/10.1007/s11191-005-2865-z
  22. Guisasola, J., Ceberio, M., & Zubimendi, J. L. (2005). University students' strategies for constructing hypothesis when tackling paper-and-pencil tasks in physics. Research in Science Education, 36(3), 163-186 https://doi.org/10.1007/s11165-005-9000-7
  23. Hoyningen-Huene, P. (1987). Context of discovery and context of justification. Studies in History and Philosophy of Science, 18(4), 501-515 https://doi.org/10.1016/0039-3681(87)90005-7
  24. Kordig, C. R. (1978). Discovery and justification. Philosophy of Science, 45, 110-117 https://doi.org/10.1086/288782
  25. Kwon, Y.-J., Jeong, J.-S., Park, Y.-B., & Yang, I.-H. (2003). Children's generating hypotheses on the pendulum motion: Roles of abductive reasoning and prior knowledge. Journal of the Korean Earth Science Society, 24(6), 524-532
  26. Laudan, L. (1981). Science and hypothesis: Historical essays on scientific methodology. Dordrecht, The Netherlands: D. Reidel Publishing Company
  27. Laudan, R. (1980). The method of multiple working hypotheses and the development of plate tectonic theory. In T. Nickles (Ed.), Scientific discovery: Case studies (pp. 331-343). Dordrecht, The Netherlands: D. Reidel Publishing Company
  28. Lawson, A. E. (2000). How do humans acquire knowledge? And what does that imply about the nature of knowledge? Science & Education, 9, 577-598 https://doi.org/10.1023/A:1008756715517
  29. Millar, R. (1989). What is 'scientific method' and can it be taught? In J. Wellington (Ed.), Skills and processes in science education (pp. 47-62). London: Routledge
  30. Millar, R., & Driver, R. (1987). Beyond processes. Studies in Science Education, 14, 33-62 https://doi.org/10.1080/03057268708559938
  31. Nickles, T. (Ed.) (1980). Scientific discovery, logic, and rationality. Dordrecht, The Netherlands: D. Reidel Publishing Company
  32. Oh, P. S. (2008). Adopting the abductive inquiry model (AIM) into undergraduate earth science laboratories. In I. V. Eriksson (Ed.), Science education in the 21st century (pp. 263-277). New York: Nova Science Publishers
  33. Park, J. (2006). Modelling analysis of students' processes of generating scientific explanatory hypotheses. International Journal of Science Education, 28(5), 469-489 https://doi.org/10.1080/09500690500404540
  34. Popper, K. R. (1959). The logic of scientific discovery (박우석 역, 1994, 과학적 발견의 논리. 서울: 고려원). Hutchinson
  35. Pyne, S. J. (1978). Methodological for geology: G. K. Gilbert and T. C. Chamberlin. ISIS, 69(3), 413-424 https://doi.org/10.1086/352069
  36. Schumm, S. A. (1991). To interpret the Earth: Ten ways to be wrong. New York: Cambridge University Press
  37. Tomkins, S. P., & Tunnicliffe, D. (2001). Looking for ideas: Observation, interpretation and hypothesis-making by 12-year-old pupils understanding science investigations. International Journal of Science Education, 23(8), 791-813 https://doi.org/10.1080/09500690119322