참고문헌
- 고창규 (2000). 초등학교 1학년 수업의 참여구조에 관한 연구. 교육인류학연구, 3(1), 1-23
- 권현정 (2003). 중학교 과학 실험실 수업에서의 교 사 학생 상호작용에 대한 이해. 서울대학교 석사학위 논문
- 이옥희 (2004) 중학교 과학 수업에서 교사와 학생 의 상호작용에 관한 연구. 서울대학교 박사학위 논문
- 이혁규 (1999). 중학교 사회과 교실수업의 일상생활 기술적 사례 연구. 조영달(편). 한국 교실수업의 이해. 서울: 집문당
- 이혁규 (1996). 중학교 사회과 교실수업에 대한 일 상생활 기술적 사례 연구. 서울대학교 박사학위 논문
- 이혜정, 양일호, 서형두, 정재구 (2005). 초등학교 6 학년 과학 수업의 사회적 참여구조 유형. 초등과학교육, 24(2), 123-129
- 조영달 (1992). 정형화된 사회적 공간에서의 한국적 상호작용 유형의 이해: 어느 고등학교 경제 수업의 Turn- Taking과 사회적 참여구조 연구. 사회와 교육, 16, 309-363
- 조영달 (1994). 한일 중등학교 경제수업의 이해: 한 일 청소년의 수업문화 이해. 사회와 교육, 18, 141-166
- Bhabha, H. K. (1994). The location of culture. New York: Routledge
- Cazden, C. (1986). Classroom discourse. In M. Wittrock (Ed.), Handbook of research on teaching (pp. 432-463). New York: Macmillan
- Cazden, C. (2001). Classroom discourse: The language of teaching and learning (2nd ed.). New York: Teachers of College Press
- Chin, C. (2007). Teacher questioning in science classrooms: Approaches that stimulate productive thinking. Journal of Research in Science Teaching, 44(6), 815-843 https://doi.org/10.1002/tea.20171
- Enyedy, N. & Goldberg, J. (2004). Inquiry in interaction: How local adaptations of curricula shape classroom communities. Journal of Research in Science Teaching, 41(9), 905-935 https://doi.org/10.1002/tea.20031
- Green, J. L., Weade, R., & Graham, K. (1988). Lesson construction and student participation: A sociolinguistic analysis. In J. L. Green, & J. O. Harker (Eds.). Multiple perspective analysis of classroom discourse (pp. 11-47). Norwood & New Jersey: Ablex Publishing Corporation
- Gutierrez, K., Rymes, B., & Larson, J. (1995). Script, counterscript, and underlife in the classroom: James Brown versus Brown v. Board of Education. Harvard Educational Review, 65, 445-471 https://doi.org/10.17763/haer.65.3.r16146n25h4mh384
- Gutierrez, K., Baquedano-Lopez, P., Tejeda, C., & Rivera, A. (1999). Hybridity as a tool for understanding literacy learning: Building on the syncretic approach. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, Montreal, Quebec, Canada
- Lave, J. & Wenger, E. (2000). 상황학습. 전평국, 박 성선 역. 서울: 교우사 (원전은 1998에 출판)
- Mehan, H. (1979). Learning lesson: Social organization in the classroom. Cambridge, MA: Harvard University Press
- Moje, E. B., Ciechanowski, K. M., Kramer, K., Ellis, L., Carrillo, R., & Collazo, T. (2004). Working toward third space in content area literacy: An examination of everyday funds of knowledge and discourse. Reading Research Quarterly, 39(1), 38-70 https://doi.org/10.1598/RRQ.39.1.4
- Moje, E. B., Collazo, T., Carrillo, R. and Marx, R. W. (2001). "Maestro, what is 'quality'?": Language, literacy and discourse in project-based science. Journal of Research in Science Teaching, 38(4), 469-498 https://doi.org/10.1002/tea.1014
- Oh, P. S. (2006). Participation metaphor for learning and its implication for science teaching and learning. The Journal of the Korean Earth Science Society, 27(2), 140-148
- Sharma, A & Anderson, C. W. (2004). Science Teacher Candidates' Classrooms: Psychological Safety, Participation, and Communication about Science. Presented at the Annual Meeting of the National Association for Research in Science Teaching. Vancouver, BC
- Soja, E. W. (1996). Thirdspace: Journeys to Los Angeles and other realand-imagined places. Malden, MA: Blackwell
- van Zee, E. & Minstrell, J. (1997). Using questioning to guide student thinking. The Journal of the Learning Science, 6(2), 227-269 https://doi.org/10.1207/s15327809jls0602_3
- Wallace, C. (2004). Framing new research in science literacy and language use: Authenticity, multiple discourses, and the "Third space". Science Education, 88, 901-914 https://doi.org/10.1002/sce.20024