DOI QR코드

DOI QR Code

The Characteristics of Typically Perceived Situations (TPSs) and Critical Examples: Focusing on Secondary Students' Ideas of Force and Mechanical Energy Conversion

전형적 인식 상황과 결정적 예의 특징: 힘과 역학적 에너지 전환에 대한 중등학생의 생각을 중심으로

  • Published : 2008.10.30

Abstract

Recently, there have been studies about Typically- Perceived-Situations (TPSs) and about critical examples as a way to understand students' preconceptions with context. TPS is a situation arising immediately in one's mind when he or she thinks about the concept, while a critical example is an example that becomes the most helpful in learning the concept. We might explore how the context is involved in the process of students' conceptual understanding by examining TPSs and critical examples together. This study analyzed, through questionnaires and interviews, the characteristics of TPSs and those of critical examples that secondary students hold about 'force' and 'mechanical energy conversion.' Students' TPSs and critical examples showed different characteristics according to the concept. In a case of force that is related to everyday life, there were various situations as TPSs and critical examples. Unlike force, there were a few situations as TPSs and critical examples such as a falling ball in the case of mechanical energy conversion. Students tended to regard situations that are usually experienced and understood easily as TPSs or critical examples. On the basis of the results of this study, it is concluded that it would be a good strategy to teach science concepts for teachers to start with the TPS of a concept, to introduce the concept, and then to expose the attributes of the concept with critical examples.

학생의 선개념을 상황과 함께 파악하려는 시도로서 최근에 전형적 인식 상황(TPS)에 대한 연구와 결정적 예에 대한 연구가 수행되었다. TPS는 개념에 대해 생각할 때 가장 먼저 떠오르는 상황이며, 결정적 예는 학습에 가장 큰 도움이 된 예시 상황이다. 우리는 전형적 인식 상황과 결정적 예를 함께 파악함으로써 학생의 개념 이해 과정에서 상황이 어떻게 관련되는 지를 살펴볼 수 있다. 본 연구에서는 설문 조사와 면담을 통해 $9{\sim}11$학년 학생이 '힘'과 '역학적 에너지 전환'에 대해 가지고 있는 전형적 인식 상황과 결정적 예의 특징을 분석하고 그 관련성을 알아보고자 하였다. 연구 결과, 학생들의 전형적 인식 상황과 결정적 예는 개념에 따라 다른 특징을 보였다. 일상 생활과 깊이 관련되어 있는 힘의 경우에는 학생들이 다양한 상황을 TPS와 결정적 예로 가지고 있었다. 반면, 역학적 에너지 전환에 대해서는 공이 떨어지는 것과 같은 몇몇 상황을 전형적 인식 상황과 결정적 예로 가지고 있는 학생들이 많았다. 또, 학생들은 교과서와 일상생활에서 자주 접하는 상황이나 쉽게 이해할 수 있는 상황을 TPS나 결정적 예로 생각하는 경향이 있었다. 이상의 논의에서 TPS에서 시작하여 개념을 도입하고 이후 개념의 속성이 잘 드러나는 결정적 예를 제시하여 학습이 일어날 수 있도록 하는 것이 효과적인 과학 개념의 교수-학습 방안으로 보인다.

Keywords

References

  1. 김대식, 이강영 (1995). 역학개념의 문제상황에 따 른 학생들의 이해: 국민학생과 중학생을 중심으로. 물리교육, 13(2), 73-86
  2. 김연수, 권재술 (2000). 나이에 따른 학생들의 힘에 관한 개념 변화 특성. 한국과학교육학회지, 20(2), 221-233
  3. 노소영 (2005). 힘열에너지 관련 중학생의 전형적 인식상황 분석. 서울대학교 대학원 석사학위 논문
  4. 송진웅 (2004). 학생의 과학 오개념 연구의 이론적 기초. 송진웅, 김익균, 김영민, 권성기, 오원근, 박종원 (공저). 학생의 물리 오개념 지도. 서울: 북스힐, 1-30
  5. 서동진, 김범기 (2002). 운동상태에 따라 물체에 작 용하는 힘에 대한 고등학생의 개념. 새물리, 45(2), 109-117
  6. 오원근 (1998). 비일상적 상황의 무중력과 상대성이 도입된 구조화된 대비활동을 통한 중학생의 힘과 운동 개념 변화. 서울대학교 대학원 박사학위 논문
  7. 이명제 (1996). 과학 교수학습에 관련된 '맥락'의 성격. 한국과학교육학회지, 16(4), 441-450
  8. 이명제, 김찬종, 최승언 (1993). 실험실맥락과 지구 환경맥락의 문제 해결에서 활성화되는 지식의 차이. 한국과학교육학회지, 13(2), 257-271
  9. 정대영 (1990). 고등학생의 힘과 운동에 대한 수업 전후 개념 변화. 서울대학교 대학원 석사학위 논문
  10. 정용재 (2004). 연결주의적 관점의 개념학습 방안으 로서 '전형적 인식상황(TPS)'의 변화: 초등학생의 힘의 작용에 관한 생각을 중심으로. 서울대학교 대학원 박사학위 논문
  11. 정용재, 송진웅 (2004a). '전형적 인식상황(TPS)' 분 석을 통한 6학년 학생들의 힘의 작용에 관한 생각 조사. 한국초등과학교육학회지, 23(3), 238-250
  12. 정용재, 송진웅 (2004b). 힘의 작용에 관한 교육대 학생들의 '전형적 인식상황(TPS)' 분석. 새물리, 49(3), 232-240
  13. 조광희 (2000). 중학생의 운동 법칙 학습에 이용하 는 예시 상황의 적합성. 서울대학교 대학원 석사학위 논문
  14. 조광희 (2005). 과학 수업에서 예의 사용과 학생의 개념 이해: 중학교 역학을 중심으로. 서울대학교 대학원 박사학위 논문
  15. 최정숙 (1994). 과제상황에 따른 기초역학 개념에 대한 학습 선호도. 대구대학교 교육대학원 석사학위 논문
  16. Driver, R., Guesne, E., & Tiberghien, A. (1985). Children's ideas in science. Milton Keynes, Philadelphia: Open University Press
  17. Duit, R. (1991). Students' conceptual frameworks: Consequences for learning science. In S.M. Glynn, R.H. Yeany, & B.K. Britton(Eds.), The psychology of learning science, (pp. 65-85). Philadelphia: Lawrence Erlbaum Associates, Inc
  18. Joung, Y. J. (2007). Children's Typically-Perceived- Situations of floating and sinking. International Journal of Science Education, 1-27. Retrieved May 25, 2008, from http://www.informaworld.com/smpp/content~content=a78757 1474~db=all~order=pubdate
  19. Osborne, R. J., Bell B. F. and Gilbert J. K. (1983). Science teaching and children's views of the world. European Journal of Science Education, 5(1), 1-14 https://doi.org/10.1080/0140528830050101
  20. Strike, K. A., & Posner, G. J. (1982). Conceptual change and science teaching. European Journal of Science Education, 4(3), 231-240 https://doi.org/10.1080/0140528820040302
  21. Strike, K. A., & Posner, G. J. (1985). Conceptual change view of learning and understanding. In L. H. T. West & A. L. Pines (Eds.). Cognitive structure and conceptual change, (pp. 211-231). Orlando: Academic Press
  22. White, R. (1988). Learning science. Oxford: Basil Blackwell Ltd