DOI QR코드

DOI QR Code

말뚝 설치를 통한 콘크리트궤도의 누적소성침하 감소 효과

The Effect of Pile Distallation on the Reduction of Cumulative Plastic Settlement

  • Lee, Su-Hyung (Track and Civil Eng. Dept., Korea Railroad Research Institute) ;
  • Lee, Il-Wha (Track and Civil Eng. Dept., Korea Railroad Research Institute) ;
  • Lee, Sung-Jin (Track and Civil Eng. Dept., Korea Railroad Research Institute) ;
  • Kim, Dae-Sang (Track and Civil Eng. Dept., Korea Railroad Research Institute)
  • 발행 : 2008.05.31

초록

향후 국내 철도 건설에는 콘크리트궤도의 활발한 적용이 예상된다. 콘크리트궤도의 경우 기존의 자갈도상 궤도에 비해 침하로 인한 사용성 저하가 크고 그 복구가 어렵기 때문에, 침하에 대한 보다 엄격한 대처가 요구된다. 특히 반복되는 열차하중에 의해 발생하는 소성변형의 축적에 의한 장기 침하를 예측하는 것은 철도 궤도의 합리적인 설계와 유지관리를 위해 필수적이다. 세립토로 구성된 연약한 노반 위에 설치되어 과도한 누적소성침하가 예상되는 경우, 소수의 소구경 말뚝을 설치하면 침하를 효과적으로 억제할 수 있을 것으로 예측된다. 본 논문은 경험식과 수치해석을 결합한 방법을 통해 말뚝 설치에 의한 누적소성침하량의 감소 효과를 평가하였다. 본 논문에서는 3차원 유한차분법을 이용하여 말뚝이 설치된 콘크리트궤도를 모델링하여 열차하중에 의해 발생하는 지중응력 상태를 파악하고, 산정된 응력 분포를 소성변형 예측을 위한 경험식에 적용함으로써 콘크리트궤도에서 발생하는 장기 소성침하를 예측하였다. 해석 결과의 분석출 통해 누적소성침하량의 감소 목적으로써 의 말뚝 설치 효과를 확인하였다. 또한 말뚝 설치개수 및 말뚝 배치에 따른 누적소성침하 감소 특성을 제시하고 누적소성침하 감소를 위한 효과적인 말뚝 배치를 제안하였다.

An active application of concrete track is being expected far the future constructions of Korean railroad. In comparison with the existing ballasted tract, a concrete track is very susceptible for the settlement, since its rehabilitation requires much time and cost. When a concrete track is constructed on fine-grained subgrade soil, excessive cumulative plastic settlements due to repetitive train road may occur. In this case, the settlement of the concrete track may be effectively reduced by installing a small number of small-diameter piles beneath the track. This paper presents the effect of pile installation on the reduction of cumulative plastic settlement of concrete track. A method combining experiential equation and numerical method is proposed. Using an existing experiential equation and the estimated earth pressure distribution, the cumulative plastic strain was calculated. From the results, it is verified that the effects of the pile installation is significant to effectively reduce the cumulative plastic settlement of concrete track. The reduction effects of the cumulative plastic settlement according to the pile number and pile arrangement are presented.

키워드

참고문헌

  1. 김홍택,강인규,황정순,전웅진,고용일(1999),"유전자 알고리 즘을 이용한 Piled Raft 기초의 최적설계", 한국지반공학회 '99 가을학술발표회, pp.415-422
  2. Baladi, G. Y., Vallejo, L. E. and Goitom, T. (1983), "Normalized characterizaion model of pavement materials", ASTM special technical publication 807, ASTM, pp.55-64
  3. Bowles, J. E. (1988), "Foundation Analysis and Design". 4th edition, McGraw-Hill
  4. Burland, J. B., Broms, B. B. and De Mello, V. F. B. (1977), "Behaviour of Foundations and Structures", Proc. 9th Int. Conf. Soil Mech. Found. Engng, Tokyo, Vol.2, pp.495-546
  5. Itasca Consulting Group Inc. (1997), "FLAC3D Manual: Fast Lagrangian Analysis of Continua in 3 Dimensions, Version 2.0", Itasca Consulting Group Inc., Minnesota, USA
  6. Horikoshi K and Randolph M. F. "Centrifuge modeling of piled raft foundation on clay", Geotechnique 1996; 46(4); 741-752 https://doi.org/10.1680/geot.1996.46.4.741
  7. Hyde, A. F. L. and Brown, S. F. (1976), "The plastic deformation of a silty clay under creep and repeated loading", Geotechnique, 26(1), pp.173-184 https://doi.org/10.1680/geot.1976.26.1.173
  8. Kim, K, Lee, S-H, Kim, K-S, Chung C-K, Kim, M. and Lee, H. (2002), "Optimum Pile Arrangement for Minimizing Differential Settlements in Piled Raft Foundation", Computers and Geotechnics Vol.28, pp.235-253
  9. Li, D. and Selig, E. T. (1996), "Cumulative plastic deformation for fine-grained subgrade soils", J. Geotech Engrg., ASCE, 124(4), pp.316-322
  10. Monismith C. L., Ogawa, N., and Freeme, C. R. (1975), "Permanent deformation characteristics of subgrade soils due to repeated loading", Transp. Res. Rec., No. 537, pp.1-17
  11. Sommer, H., Tamaro, G. and De Benedicttis, C. (1991), "Messes Turm, Foundations for the Tallest Building in Europe", Proceeding 4th International Deep Foundation Institute Conference, Stressa, 1991, pp.139-145
  12. Tan, Y. C., Chow, C. M. and Gue, S. S. (2004), "Piled Raft with Short Piles for Low-Rise Buildings on very Soft Clay", 15th SEAGC, Bangkok