A Study on the Effect of Educational Activities at Science Gifted Education Center on the Student's Science-related Career Choice

과학영재교육원의 교육활동이 학생들의 과학 관련 진로 선택에 미치는 영향에 관한 연구

  • Published : 2008.12.31

Abstract

This study aims to examine how Science Gifted Education Center(SGEC) affect the decision of graduates of gifted education institute in applying for science-related Special high school. To this end, the study investigated factors that affected their decision on applying for higher SGEC, such as career goal prior to their admission to a SGEC, motivation for the admission, and curricular activities at SGEC. A questionnaire survey was administered on 30 students, and resulting data were used as basic information to construct interview questions. Selected 22 students among them were interviewed separately, with transcripts of the recorded interviews being analyzed. The results of the study indicate that among many factors of SGEC for the gifted which affected student's choice of special-purpose high school of science, activities of the center putting an emphasis on open research activities and social interaction had a positive effect on the students' choice of special high school.

본 연구에서는 과학영재교육원 수료생들 중에서 과학 관련 특수목적 고등학교(이하 과학 관련 특목고)로 진학한 학생들을 대상으로 자신의 진로를 결정하는데 과학영재교육원이 어떠한 영향을 주었는지에 대해서 분석하고자 하였다. 이를 위해 30명의 학생을 연구 대상으로 설문지와 심층면담을 통해 과학영재교육원 입학전 진로, 입학 동기를 알아보고 과학영재교육원 활동 중에서 자신의 진로 결정에 영향을 준 요인을 찾아 확인하는데 초점을 맞추었다. 개방적 탐구활동과 사회적 상호작용을 강조하는 과학영재교육원 활동이 학생들의 과학 관련 진로 결정에 어떻게 긍정적인 영향을 미치고 있는지 확인하여 과학영재교육원의 운영 방향을 재조명하고자 하였다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부, 한국과학재단 (2008). 과학영재교육원 사업 안내. http://www.kosef.re.kr (검색일: 2008. 11. 1)
  2. 김명숙, 정대련, 이종희 (2002). 과학영재의 창의성, 환경, 그리고 학업적 자기효능감에 관한 연구. 아동학회. 23(3). 91-108
  3. 김현정, 유준희 (2006). 과학 영재 학생들의 진로 선택 과정에 영향을 주는 과학 영재 캠프의 요인 분석. 과학교육학회지. 26(2). 268-278
  4. 손은정, 우애자 (2003). 중등학생들의 과학과 관련된 진로 선택에 영향을 주는 요인분석. 교과교육학연구. 7(2). 113-123
  5. 염승렬, 김선자, 정병훈, 박종욱 (2008). 대학부설 과학영재교육원의 교육활동에 대한 대학생이 된 수료생의 평가. 과학교육학회지. 28(1). 100-110
  6. 육근철, 문정화 (2004). 조기진학을 위해 초고속 속진학습을 받은 과학영재들의 성취정도와 효과에 대한 종단연구. 영재교육연구. 14(2). 1-18
  7. 윤 진 (2002). 초중고 학생들의 과학 관련 진로 선택 요인. 과학교육학회지. 22(4). 906-921
  8. 윤 진 (2007). 학생들의 과학진로 선택 과정에 영향을 미치는 요인들 간의 인과관계 분석. 과학교육학회지. 27(7). 570-582
  9. 장경애 (2004). 과학자들의 진로 선택과정에서 나타난 부각요인. 과학교육학회지. 24(6). 1131-1142
  10. 전미란 (2002). 서울대학교 과학영재센터 연구. GiFoYou 서울대학교 과학영재교육센터 소식지. 20-23
  11. 채동현, 박현주, 이수영 (2003). 과학교육의 질적 접근. 서울: 북스힐
  12. 최원호, 우규환, 박현주 (2004). 고등학교 과학 동아리 활동 경험이 학생들의 진로 선택에 영향을 준 사례 연구. 과학교육학회지. 24(6). 1070-1081
  13. 한국교육개발원 (1983). 학습과 일의 세계. 한국교육개발원
  14. 한기순 (2006). 과학영재교육원을 통해서 본 영재교육의 가능성과 한계. 교육인류학연구. 9(1). 123-151
  15. Hertzog, N. B. (2003). Impact of gifted programs from the students' perspectives. Gifted Child Quarterly, 47(2). 131-143 https://doi.org/10.1177/001698620304700204
  16. Woolnough, B. E. (1994). Factors affecting students' choice of science and engineering. International Journal of Science Education, 16. 659-676 https://doi.org/10.1080/0950069940160605