DOI QR코드

DOI QR Code

The Analysis of Helicopter Maneuvering Flight Using the Indirect Method - Part II. Applicability of High Fidelity Helicopter Models

Indirect Method를 이용한 헬리콥터 기동비행 해석 - Part II. High Fidelity 헬리콥터 모델링의 사용 가능성

  • 김창주 (건국대학교 항공우주정보시스템 공학과) ;
  • 양창덕 (건국대학교 항공우주정보시스템 공학과) ;
  • 김승호 (한국항공우주연구원) ;
  • 황창전 (한국항공우주연구원)
  • Published : 2008.01.31

Abstract

This paper deals with the nonlinear optimal control approach to helicopter maneuver problems using the indirect method. We apply a penalty function to the integral deviation from a prescribed trajectory to convert the system optimality to an unconstrained optimal control problem. The resultant two-point boundary value problem has been solved by using a multiple-shooting method. This paper focuses on the model selection strategies to resolve the problem of numerical instability and high wait time when a high fidelity model with rotor dynamics is applied. Four different types of helicopter models are identified, two of which are linear models with or without rotor models, as well as two models which include the nonlinear mathematical model for rotor in its formulation. The relative computation time and the number of function calls for each model are compared in order to provide a guideline for the selection of helicopter model.

본 논문은 헬리콥터 기동비행문제를 비선형 최적제어기법으로 정식화 하고 이를 indirect method를 적용하여 해석하는 기법에 대한 연구결과이다. 주어진 기동비행 경로에 대한 오차를 벌칙함수 형태의 가격함수로 채택하고 이를 최소화하도록 정식화하면 기동비행은 구속조건이 없는 최적제어문제로 정식화 된다. 정식화 결과로 얻어지는 이점 경계값 문제는 Multiple Shooting Method (MSM)를 적용하여 해석하였다. 본 논문은 high fidelity 헬리콥터 모델링을 적용할 경우 수치해의 불안정성과 과도한 계산시간에 따른 해석의 어려움을 해소하는 방안을 찾는데 초점을 두고 있다. 이를 위해 2가지의 선형모델과 로터의 비선형 모델링을 포함한 2개의 비선형 모델을 정의하였다. 각 모델링 방법의 적용에 따른 수치해석결과를 상대적인 계산시간과 함수계산 횟수 등을 비교하여 헬리콥터 모델 선정 시 활용할 수 있도록 하였다.

Keywords

References

  1. C. L. Bottasso, C.-S. Chang, A. Croce, D. Leonello and L. Riviello, "Adaptive Plannng and Tracking of Trajectories for the Simulation of Maneuvers with Multibody Models", Computer Methods in Applied Mechanics and Engineering, Vol.195, 2006, pp7052-7072 https://doi.org/10.1016/j.cma.2005.03.011
  2. C. L. Bottasso, A. Croce, D. Leonello, and L. Riviello, "Unsteady Trim of Maneuvering Rotorcraft with Comprehensive Models", Scientific Report, DIA SR 05-02, Dipartimento Ingegneria Aerospazialem Politechico di Milano, 2005
  3. A. A. Bogdanov and E. A. Wan, "Model Predictive Neutral Control of a High-Fidelity Helicopter Model", AIAA paper 2001-4164, 2001
  4. G. D. Padfield, Helicopter Flight Dynamics, Blackwell Science, 1996
  5. 김창주, "헬리콥터 비행 시뮬레이션을 위한 로터운동방정식 유도", 한국항공우주학회지, 제 30권3호, 2002
  6. 김창주, "DAE해법과 PPTA를 이용한 헬리콥터 트림해석 및 비행 시뮬레이션", 한국항공우주학회지, 제 31권1호, 2003
  7. Chen R. T. N., "Effects of Primary Rotor Parameters on Flapping Dynamics", NASA TP-1431, 1980
  8. 김창주, 이상기, "Level 2 헬리콥터 비행역학 해석프로그램의 개발과 응용", 제8회 항공기 개발기술 심포지움, 국방과학연구소, pp. 144-150, 2002
  9. Giulio Avanzini and Guido de Matteis, "Two-Timescale Inverse Simulation of a Helicopter Model", Journal of Guidance, Control, and Dynamics, Vol.24, No.2, March-April 2001, pp. 330-339 https://doi.org/10.2514/2.4716

Cited by

  1. Multi-fidelity Modeling and Simulation Methodology to Enhance Simulation Performance of Engineering-level Defense Model vol.22, pp.4, 2013, https://doi.org/10.9709/JKSS.2013.22.4.067