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전 분류 기법과 후 분류 기법의 조합을 통한 효율적 병렬 타일 가시화 알고리듬 개발

Development of Efficient Parallel Tiled Display Algorithms by Combining the Sort-first and the Sort-last Sorting Methods

  • 최윤혁 (인하대학교 항공우주공학과) ;
  • 김일호 (인하대학교 항공우주공학과) ;
  • 김홍성 (인하대학교 항공우주공학과) ;
  • 조진연 (인하대학교 항공우주공학과)
  • 발행 : 2008.02.29

초록

본 논문에서는 고해상도 타일 가시화 시스템의 성능 향상을 위해 전 분류 기법과 후 분류 기법을 조합하여 두 가지 병렬-타일 가시화 알고리듬을 제안하였다. 전 분류에서는 디스플레이 리스트와 시각 절두체 선별 기법을 이용하였으며, 후 분류에서는 선 탐색 부분 후 분류기법을 이용하였다. 벤치마킹 테스트를 통해 제안된 두 병렬-타일 가시화 기법의 성능을 고찰하였으며, 이 결과를 기반으로 제안된 두 가지 병렬-타일 가시화 알고리듬 중에서 주어진 가시화 모델에 대해 더 효율적인 알고리듬을 선정하는 방안을 제시하였다.

To improve the performance of tiled display system, two parallel tiled display algorithms are proposed by combining the sort-first and the sort-last sorting methods. In the proposed algorithms, the view frustum culling is employed along with the OpenGL display list for the sort-first sorting, and the pre-detection sort-last sparse sorting method is used for sort-last sorting. Through the benchmarking tests, the performances of two proposed algorithms are investigated. Based on the observations, it is suggested how to select an optimal algorithm among the two proposed parallel tiled display algorithms for the given visualization model.

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참고문헌

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