A study on the new transition space for infants of their physical activities

유아발달특성에 따른 신체-운동 공간의 가변성에 관한 연구

  • Published : 2008.02.29

Abstract

The society changes very fast from the extended family system to the nuclear family system, as increasing a one-child family for the low birth-rate. Thus, it causes that the education, having been performed inside of the family group, is performed outside of the family nowadays such as an infant educational institution. Fundamentally, the space of educating infants must be considered their behavior and meet their needs. For infants, playing is not only studying, but also is related to physical, intellectual and emotional development. Therefore infants in a qualifiedly good playing environment, are easy to focus on their playing. But, variety of playing activities can help improve infants' development physically, socially, emotionally, linguistically and intellectually. So far, an infant educational institution has provided a general education than a special educationally considering their age and status of a development. However, it is necessary to provide an integrated and well-organized place for each infant because their playing is a studying and education that will be based of individuals' character when they are grown up. The objective of this thesis is to study on the new transition space for infants of their physical activities. For this study, at first, it is important to understand what are the points of well-built kindergarten around the world. They have the flexible space in common. The transition(flexible) space will be a solution for space for infants' development.

Keywords

References

  1. 곽금주 외, 한국영아발달연구, 학지사, 2005
  2. 모정현.이연숙, 가변형 주택에서 실내공간요소의 가변방식 유형 분석, 한국실내디자인학회지, 14권 1호 통권 48호, 2005
  3. 문정민, 유아놀이공간 환경디자인 및 그 과정에 관한 연구, 이화여대산업미술대학원 석사논문, 1989
  4. 박지민, 어린이 도서관의 실내공간 계획에 관한 연구, 연세대학교 석사학위 논문, 2002
  5. 서영숙.김경혜, 보육학 개론, 양서원, 1998
  6. 엄현경, 초등학교 열린교육 공간의 영역별 가변성 계획에 관한 연구, 상명대학교 디자인 대학원 석사 논문, 1999
  7. 오지선, 아동의 놀이형태에 따른 공립 어린이 도서관 리노베이션 계획, 홍익대학교 건축도시대학원 석사논문, 2005
  8. 이영심, 유아 동작교육 프로그램, 양서원, 2006
  9. 이진옥, 유아행동특성을 위한 내부공간계획에 관한 연구, 전북대학교 환경대학원 석사논문, 2004
  10. 임윤석, 유아의 지각-운동능력 향상을 위한 실외놀이시설물 디자인 연구, 홍익대학교 산업미술대학원 석사논문, 2002
  11. 조일아 외, 가변형 공동주택의 공간요소 특성 연구, 한국실내디자인학회논문집, 체16권 3호, 통권 62호, 2007
  12. 최상헌.백경선, 유아발달과 행태특성을 고려한 보육공간 놀이환경 디자인 방향에 관한 연구
  13. 한미숙, 유아교육기관의 놀이공간 구성에 관한 연구, 이화여자대학교 대학원 석사논문, 1985
  14. 한영호 외, 초등학교 오픈 교육 공간의 가변성에 관한 연구, 한국실내디자인학회지, 1996
  15. Mark Dubek, School and Kindergartens, 2007, Medialis, Berlin, Germany