A Study on the Marketing Strategies for the activation of Cruise Industry : a Case of Incheon Port

크루즈(Cruise)산업의 활성화를 위한 마케팅 전략에 관한 연구 - 인천항의 경우 -

  • 김홍섭 (인천시립전문대학 e비즈니스과)
  • Published : 2008.12.30

Abstract

The interest of Cruise has been increased because of economic development and income growth in the world during last several decades. In Asian area the Cruise service also has been enlarged, especially in East Asia countries such as Korea, Japan, Singapore, Hongkong, Taiwan and China. This paper reviewed previous researches and clarify its concept and characteristics of Cruise Industry. And This paper aims to study the correct concepts and characteristics of Cruise marketing and investigate the current status and trend of Cruise Industry of the world and Korea. And it has groped and suggested various countermeasures, strategies and tactics in the 4Ps perspectives, considering the problems and conditions of Cruise service of Incheon Port.

지난 수 십년간에 걸쳐 경제적인 발전과 소득의 증대로 크루즈에 대한 관심이 점차 증대 되어 오고 있다. 아시아지역에서 특히 크루즈 서비스에 대한 관심이 증대되어왔고 한국, 일본, 싱가포르, 홍콩, 대만, 중국 등에 두드러진 현상이다. 이 논문은 선행연구와 관련 문헌들을 조사, 분석하고 크루즈 산업의 특성과 개념을 분명히 한다. 이 논문의 목적은 크루즈 마케팅의 개념들을 탐구하여 분명히 하고 그 특성들을 조사하며, 한국에서의 크루즈 산업 현황과 추세를 조사하고자 한다. 그리고 4P의 관점에서 인천항의 크루즈 서비스의 실태와 문제점들을 참작하여 발전방향과 대안들을 모색하고 제시한다.

Keywords