초록
본 연구는 해방이후 1980년대까지 국내 초등교육시설의 건축적 특성을 규정했던 표준설계도들 중 관련 연구가 부족했던 1964년과 1975년 서울시 교육위원회의 국민학교 건축 표준설계도를 대상으로 각 표준도의 구성, 평면 및 입면, 부대시설 계획 등의 항목으로 나누어 각 표준도가 가지는 특성을 고찰하였다. 두 표준도 모두 장방형 교실과 편복도형 블록플랜, 일체의 의장이 배제된 철저히 기능적인 외관 등 1980년대까지의 전형적인 국내 학교건축의 특성들으 보여주고 있다. 하지만 중복도형 블록플랜 그리고 지하교실, 교사동내에 계획된 적층형의 재래식 화장실 등 그동안 잘 알려져 있지 않았던 계획특성들과 개구부 및 외벽구성 방식 등 세부적인 부분들에서의 변화도 두 표준도를 통해 파악할 수 있었다.
Until 1980s, Korean elementary school architecture has been stereotyped by standard drawings. But there have been very few researches focused on this subject, especially regional one. As an attempt to improve these conditions, this study reviewed standard drawings of elementary school architecture by Education Board of Seoul in 1964 and 1975. Both standard drawings were reviewed through items such as components making a set of standard drawings, floor plan, elevation design and subsidiary facilities. They have rectangular unit classrooms, single-corridor block plan and plain exterior having no symbolic images, which are the characteristics of typical Korean school architecture until 1980s. On the other hand, they reveal the unknown characteristics such as double-corridor block plan, classrooms in basement, toilets of conventional type placed on every floor and changes in details of openings and exterior wall.